Kopie van Provincie Utrecht
21 september 2021

24 uur Bootcamp CDA Vrouwen - Elberta Haars legaat

Nog steeds hoor je in besturen dat er zo weinig goede vrouwen te vinden zijn voor op de ‘lijsten’. En dat terwijl er heel veel actieve CDA-vrouwen zijn in allerlei geledingen, maar op de een of andere manier komen die niet op het juiste moment in beeld. Daarom organiseerde het Provinciale CDA Vrouwennetwerk op 3 en 4 september jl. een bootcamp voor ambitieuze CDA-vrouwen.

Het Bootcamp is een eerste stap: vrouwen die elkaar leren kennen en vooral ook elkaars vaardigheden en achtergrond, zodat ze elkaar kunnen helpen bij een volgende stap. Netwerken dus.

Even terug naar de vrouw die het allemaal mogelijk heeft gemaakt: Elberta Alijda Haars. Zij was politiek actief in de periode 1967-1981, onder andere als lid van de Tweede Kamer en als Staatssecretaris. Uit die ervaring wist zij hoe lastig het kan zijn als vrouw in de politiek. Dat was voor haar een reden om bij haar overlijden geld te schenken aan CDA Vrouwen. Het was haar wens dat dit zou worden ingezet om vrouwen te ondersteunen bij hun politieke carrière, zodat vrouwen politiek actief worden én blijven!

Het geld lag al even op de plank totdat Simone Borgstede en Bianca Osinga het initiatief namen voor het organiseren van het Bootcamp. Bianca vanuit haar achtergrond als samenwerkingscoach en Simone vanuit haar ervaring om evenementen te organiseren. Het werd een bootcamp waar vrouwen met zichzelf maar ook met elkaar aan de slag gingen, zowel fysiek als mentaal.

De groep bestond uit vrouwen van verschillende leeftijden, verschillende politieke en maatschappelijke functies en uit verschillende gemeenten in de provincie, langer of juist pas net actief geworden. Allemaal vrouwen bij elkaar, voegt dat wat toe? Ja, is het simpele antwoord. Het werd een feest van herkenning, bevestiging en elkaar steunen. Fantastisch om te zien! En aan het einde van de 24 uur staat er een stevig netwerk dat elkaar weet te vinden.

Naast een pittige fysieke training, de gesprekken met Madeleine van Toorenburg (Gedeputeerde in Limburg en oud-Tweede Kamerlid) bij het kampvuur (met marshmallows) en de goede verzorging, was het vooral de training (Her)ken je eigen kracht die de juiste richting gaf. Waarna een lesje vloggen voor beginners een leuke spontane afsluiting was. De deelnemers hadden allemaal een ander persoonlijk en politiek pad gelopen. En ontdekten dat ondanks dat ieders pad anders is, we toch met elkaar verbonden zijn. Én dat die diverse paden een bron van inspiratie zijn. ‘Verrassend leerzaam en leuk’  omschreef één van de vrouwen het bootcamp en dat was zoals wij het ook hebben ervaren.

Dit succes smaakt natuurlijk naar meer! In het weekend van 20 en 21 mei a.s. organiseren we de volgende Bootcamp*. Hiervoor kun je je aanmelden door een mail te sturen naar [email protected]. Hopelijk blijft er nog genoeg geld over om dit bootcamp daarna nog een keer te organiseren medio september.

*we vragen wel een eigen bijdrage