15 november 2017

Begroting 2018 HDSR unaniem goedgekeurd

Tijdens de vergadering van het Algemeen Bestuur van Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden op 8 november werd unaniem de begroting voor 2018 goedgekeurd. CDA hoogheemraad financiën Bernard de Jong oogstte veel lof en een applaus voor zijn degelijke en prudente begroting. In 2018 raamt het waterschap een bedrag van €117,1 miljoen op te halen aan heffingen. Hiervan wordt €48,5 miljoen gebruikt voor “gezond water” (zuivering), €16,7 miljoen voor “veilige dijken”, €28,2 miljoen voor “voldoende water” en €22,1 miljoen voor de organisatie. In deze begroting zijn nieuwe indicatoren opgenomen om de effecten van de verschillende thema’s te toetsen. De gehele begroting is te vinden op www.hdsr.nl

De CDA-fractie in het Algemeen bestuur van HDSR heeft van harte ingestemd met deze begroting. Fractievoorzitter Ko Droogers kenmerkte de begroting als een afgewogen ambitie die recht doet aan maatschappelijke ontwikkelingen. Het CDA heeft aangegeven blij te zijn met de aandacht voor duurzaamheid en recreatief medegebruik in de begroting. Het is belangrijk dat burgers in positieve zin ervaren wat het waterschap voor hen doet, zeker met de waterschapsverkiezingen na dit begrotingsjaar. Het CDA maakt zich wel zorgen over de stijging van de waterschapslasten, vooral voor “ongebouwd”. Dit treft vooral de agrariërs en over de stijging van de kosten voor “verbonden partijen”, samenwerkingsorganisaties waar HDSR in participeert.

De gehele reactie van het CDA op de begroting kunt u hier vinden.