19 januari 2022

CDA draagt Mirjam Sterk voor als Gedeputeerde

Het CDA draagt Mirjam Sterk voor als de opvolger van Hanke Bruins Slot die sinds 10 januari 2022 minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is. Sterk wordt verantwoordelijk voor de portefeuille Landbouw, Natuur, Bodem, Water, Sport en Bestuur. Als Provinciale Staten van de provincie Utrecht met haar voordracht instemt, gaat ze per 9 februari 2022 aan de slag.

Chris Westerlaken (fractievoorzitter CDA provincie Utrecht): “Na het vertrek van Hanke Bruins Slot uit het College van Gedeputeerden kiest het CDA opnieuw voor een kandidaat met ruime politieke  ervaring, een groot netwerk en verbindende kwaliteiten. Met haar brede maatschappelijke ervaring is ze in staat zich snel in te werken in de belangrijke Utrechtse vraagstukken.’”

Jacco van der Tak (voorzitter CDA afdeling provincie Utrecht): “We zijn blij dat Mirjam zich wil inzetten voor de mensen in onze provincie. Zo blijven we als CDA graag onze bijdrage leveren aan deze mooie provincie .”

Achtergrond

Mirjam Sterk zat van 2002 tot 2012 in de Tweede Kamer. Ze was ondermeer woordvoerder sociale zekerheid, integratie en immigratie en vice-fractievoorzitter. Na haar vertrek uit de Tweede Kamer was ze maatschappelijk actief. Zo maakte zij onder andere programma’s voor de IKON en was zij ambassadeur voor de aanpak van de Jeugdwerkloosheid. In 2016 werd ze directeur van MEE.NL (een landelijke coöperatie van organisaties die mensen met een beperking ondersteunen).

Eind 2017 legde zij haar functies neer en vertrok met haar gezin naar de Verenigde Staten (VS) vanwege het werk van haar man.  Tijdens haar verblijf in de VS was zij actief als schrijver/columnist/commentator en werkte als vrijwilliger voor het Amerikaanse Rode Kruis. Vanaf februari 2022 is Mirjam weer woonachtig in onze provincie, in de gemeente Houten.