03 november 2020

CDA-fractie HDSR zet zich in voor recreatief medegebruik

Hoewel recreatie geen kerntaak is van een waterschap (met uitzondering van het vaarwegbeheer op enkele wateren), vindt de CDA-fractie van HDSR het belangrijk dat de burgers kunnen genieten van het vele water dat het waterschap in beheer heeft. Vaak is het een kleine moeite om bij werkzaamheden aan het water of de oever eenvoudige recreatievoorzieningen mee te nemen, zoals een kano-overdraagplaats, een visplek of overstapjes voor wandelaars. Op veel plaatsen worden dergelijke voorzieningen al meegenomen, maar het is nog geen automatisme bij het waterschap. Het CDA houdt de mogelijkheden hiervoor in de gaten en stimuleert het meenemen daarvan bij de werkzaamheden. Bij grotere en kostbare recreatievoorzieningen, zoals bijvoorbeeld een fietspad langs de te versterken Lekdijk, zal gezocht moeten worden naar samenwerking met de gemeenten of de provincie om deze te kunnen realiseren. Het CDA probeert deze kansen in ieder geval wel te signaleren en vindt dat het waterschap hierbij een proactieve houding moet aannemen. Het bieden van mogelijkheden voor recreatief medegebruik is ook een mooie kans om het “waterbewustzijn” bij burgers te vergroten.

Recent heeft de CDA-fractie nog aandacht gevraagd voor de kwaliteit van zwemwater. Er zijn officiële door de provincie aangewezen zwemlocaties, maar dat zijn er maar weinig, zo’n 20 in de hele provincie. Zeker in warme zomers zoals de afgelopen zomer, wordt er op veel meer plaatsen gezwommen, veelal in water dat in beheer is van het waterschap. De CDA-fractie heeft hierover vragen gesteld aan het dagelijks bestuur van het waterschap en wil graag weten of de waterkwaliteit geschikt is voor zwemmen en of er op meer plaatsen, mogelijk samen met betrokken burgers, de waterkwaliteit gemeten en gecommuniceerd kan worden.

Contact: Ko Droogers, fractievoorzitter CDA HDSR