17 maart 2020

Coronahulp: als jij zorgt, pas ik op

Het coronavirus en de bijbehorende maatregelen hebben een steeds grotere impact op onze samenleving. Zo zijn alle bijeenkomsten en vergaderingen van de Provinciale Staten van Utrecht tot in ieder geval 6 april geannuleerd en is thuiswerken het devies. Ook de bijeenkomsten die het CDA provincie Utrecht in deze periode zou organiseren zijn geannuleerd danwel uitgesteld tot een nader te bepalen datum.

Wat het effect van de deze maatregelen is op de maatschappij en de economie zal nog moeten blijken. Minister van Financiën Wopke Hoekstra: "Het zijn uitzonderlijke tijden die om uitzonderlijke maatregelen vragen. We willen dat bedrijven en ondernemers die nu financiële hulp willen dat ook krijgen. En die financiële middelen hebben we ook. Het is onvermijdelijk dat het gaat piepen en kraken en pijn gaat doen, daar moeten we eerlijk over zijn."

Veel kwetsbare groepen zijn nu op zichzelf aangewezen en hebben hulp nodig bij praktische zaken zoals het halen van boodschappen en medicijnen. Tegelijkertijd zijn er veel mensen die graag willen helpen. Daarom hebben een aantal actieve CDA’ers in de provincie Utrecht een website gelanceerd waar hulpbehoevenden en hulpbieders zich kunnen melden: www.alsjijzorgtpasikop.nl. “Het is een waardeloze tijd, maar wel een tijd waarin je ziet dat mensen graag iets voor elkaar willen doen”, zegt fractievoorzitter en één van de initiatiefnemers Derk Boswijk. RTV Utrecht schreef een mooi artikel over dit initiatief.

Naast Utrecht werd het initiatief ook in andere provincies uitgezet. In korte tijd kwamen zoveel reacties binnen van mensen die wilden helpen dat er is opgeschaald om alle aanmeldingen te kunnen verwerken. De website verwijst daarom nu door naar www.coronahelpers.nl, een initiatief dat vraag en aanbod op professionele wijze bij elkaar brengt. Blijf dus gerust je hulpvragen sturen en als jij kunt helpen, meld je dan aan!

Zoals premier Rutte gister in zijn toespraak zei: “Samen komen we deze moeilijke periode te boven. Let een beetje op elkaar.” Klik hier voor de meest actuele informatie over het coronavirus.