Willem
12 januari 2018

De CDA-Senioren doen mee, ook in 2018.

Graag beginnen we met ieder van u een voorspoedig en gezond (!) 2018 te wensen. Een mooi jaar waarin we met u iedereen willen wijzen op de belangen van Senioren. Wij zetten ons volledig vrijwillig in om het dagelijks leven van ouderen via de politiek te verbeteren. Afgelopen jaar was ons thema ‘Meedoen, met elkaar’. Deze titel geeft aan dat wij meedoen aan en in de samenleving van essentieel belang vinden.

Met de gemeenteraadsverkiezingen voor de boeg kan ieder van ons ook haar of zijn bijdrage leveren aan de verbetering van de positie van ouderen in de gemeentes binnen onze provincie:

• Wij discussiëren binnen het CDA mee over actuele onderwerpen. Ook leveren wij relevante thema’s voor ouderen aan voor verkiezingsprogramma’s. Wij houden onze achterban hiervan op de hoogte via de provinciale nieuwsbrief.

• Wij vragen aandacht en doen voorstellen voor een goede vertegenwoordiging van 50-plussers in de politiek. Ook ouder talent verdient een plaats op de lijst.

• Wij vergaderen regelmatig met onze gemeentelijke contactpersonen. Zo houden wij ze op de hoogte van actuele politieke ontwikkelingen binnen hun gemeente, zoals verhoging van de OZB of wijzigingen in de WMO. Wij bespreken met hen de mogelijke gevolgen van deze maatregelen voor ouderen. De contactpersonen kunnen hiermee dan weer van betekenis zijn voor de ouderen in hun gemeente.

• Geregeld maken wij afspraken met CDA-fracties in de gemeenteraad of de Provinciale Staten. Vertegenwoordigers van ons platform brengen zo signalen over van onze achterban over mogelijke gevolgen van politieke beslissingen voor ouderen.

• Drie keer per jaar vergadert het landelijk overleg voor CDA-seniorenplatforms. Hierbij zijn wij uiteraard ook aanwezig.

• Eenmaal per twee jaar organiseren we een werkconferentie over een actueel ouderenthema. De uitkomsten hiervan brengen we onder de aandacht van onze Tweede Kamerfractie en waar nodig bij gemeenteraadsleden of Statenleden.

• Onze vaste onderwerpen zijn: WMO, gehandicaptenvervoer, toegankelijkheid; zonder computer contact met de gemeente; plaatselijke contacten tussen afdeling, fractie en ouderenbonden.

• Speciale aandacht besteden wij met regelmaat aan de problemen rond inkomens van ouderen. Hierbij gaat het niet alleen over pensioenen, maar ook over kansen op werk als je de 50 bent gepasseerd.

Wegens het vertrek van enkele bestuursleden ( volgende keer meer hierover) willen wij graag in contact komen met belangstellenden voor het lidmaatschap van het bestuur. Niet alleen de contactpersonen maar alle senior-leden wordt gevraagd hun belangstelling kenbaar te maken. Dat kan door een e-mail naar de voorzitter: [email protected]

Ik zie uw reacties tegemoet.

Henk Klein Kranenburg

Voorzitter Seniorenplatform provincie Utrecht.