23 november 2021

Galencopperband uit Nieuwegein wint Bart Krol prijs

Tijdens de Algemene Ledenvergadering op maandag 22 november is de Bart Krol prijs uitgereikt. De prijs is ingesteld bij het vertrek van Bart als gedeputeerde, dit jaar werd de prijs wederom uitgereikt aan een lokaal initaitief dat mensen samenbrengt. De jury onder leiding van Petra Doornebal, burgemeester van Renswoude, koos voor het initaitief Galencopperband in Nieuwegein. Uit het jury rapport: Een bewoners initiatief dat begin 2018 gestart is door Wil Hack en Nicoline Lourens uit de wijk Galecop in Nieuwegein. Zij organiseren een activiteitenmiddag voor eenzame en/of licht dementerende ouderen in buurtplein De Boog in de wijk Galecop. Inmiddels zijn er ca. 20 personen die wekelijks deelnemen aan deze middagen die elke keer weer anders wordt ingevuld: creativiteit, gerechten maken, geheugentrainingen en andere spellen, praatmiddag over vroeger, zingen etc.

Een keuze maken uit de nominaties is best heel lastig. Voor elk initiatief is een gloedvol betoog te houden waarom juist dat initiatief het verdient om de Bart Krolprijs te winnen. De jury heeft de keuze gemaakt om juist dat initiatief te kiezen dat heel kleinschalig is om als voorbeeld te dienen voor iedereen. Om goed te doen hoef je niet perse grote bedragen bijeen te brengen. Je kunt door jouw inzet voor jouw naaste het verschil maken in jouw omgeving. Daarom heeft de jury gekozen om Galecopperband de Bart Krolprijs toe te kennen. Voor mensen met een minder groot netwerk, mensen met beginnende dementie is er elke week een mooie ontmoeting. Een plek waar zij meer dan welkom zijn. Mevrouw Hack en haar medevrijwilligers zorgen voor een leuke activiteit en een warm welkom voor eenzame mensen. Voor ons allen een mooi voorbeeld hoe je met een beetje liefde en tijd het verschil kunt maken.

De donderdag voor de ALV ging Bart Krol zelf op pad om de prijs uit te reiken hoe dat ging zie je in het filmpje