Willem
28 maart 2022

Het sociale DNA van de provincie

De Staten namen op woensdag 23 maart 2022 het beleidskader voor de Sociale Agenda aan. Tijdens de commissievergadering heeft het CDA aangedrongen op de expliciete toevoeging van dorpen en buitengebied in dit statenvoorstel, zodat de focus van de Sociale Agenda op de provincie breed ligt en er niet de schijn van heeft of kan hebben dat de sociale agenda er voornamelijk is voor de bewoners van onze steden.

De insteek van en de gedachte achter de Sociale Agenda onderschrijft het CDA van harte. Het is echter vooral zaak dat we dit papieren stuk in de praktijk gaan brengen. Het voorstel moet niet blijven hangen op goede intenties en voornemens; we moeten de mouwen opstropen en er mee aan de slag gaan. Daarom heeft het CDA een motie ingediend met als boodschap dat het sociale hart en de sociale benadering van vraagstukken en voorstellen door de Provincie ín het DNA van de provincie en haar organisatie hoort te zitten. Iedereen die werkt voor de Provincie dient ook zichzelf constant de vraag te stellen of hij of zij gebruikersgericht bezig is. En of de kaders, beleid en uitvoering de toets van gelijke kansen voor de inwoners, diversiteit en inclusiviteit kunnen doorstaan. Om die noodzaak kracht bij te zetten riep de motie op om alle (relevante) statenvoorstellen ook te toetsen aan de doelen van de Sociale Agenda zodat PS daarop kan controleren. De motie is met een ruime meerderheid aangenomen.

Lees hier de motie.