06 december 2019

PAS-journaal (week 49)

Het is inmiddels al weer zo’n 5 weken geleden dat ik schreef over de ontwikkelingen rond de PAS. Reden hiervoor is dat in die weken buiten het zicht van de camera’s heel veel werk is verzet om het land weer aan het draaien te krijgen. Ook het CDA in de Provinciale Staten van Utrecht heeft niet stilgezeten. Zo hebben we een motie ingediend die het onmogelijk maakt dat boeren gedwongen kunnen worden te stoppen.

Bovendien hebben we een ontbijt georganiseerd met boeren en politici. Ruim honderd mensen hebben genoten van de broodjes en het gesprek met Esther de Lange uit Europees perspectief, Jaco Geurts vanuit de Tweede Kamer en mezelf vanuit Provinciale Staten. Verschillende gedeputeerden (de verantwoordelijke bestuurders) waren aanwezig en hebben de vragen en opmerkingen meegenomen naar de overleggen die in de afgelopen weken hebben plaatsgevonden.

Knelpunt in de gesprekken was dat er verschil zat tussen de brief van de minister van LNV van begin oktober en de beleidsregels van de Provincies die half oktober waren vastgesteld. Grootste probleem was wat de provincies wilden met de niet gebruikte, maar wel vergunde stikstofruimte.

Door de boerenacties was wel duidelijk geworden dat o.a. het afromen volgens de provinciale beleidsregels en de koppeling van productie-, fosfaat- en stikstofrechten niet op een warm onthaal van de boeren kon rekenen.

Afgelopen woensdag zijn de Statenleden geïnformeerd over de uitkomsten van die overlegrondes van gedeputeerden met de minister.

De zorgen die het CDA had (en die ik in mijn vorige PAS-journaals heb uitgelegd) zijn voor een groot deel weggenomen. De boeren houden hun rechten zoals zijn vastgesteld volgens de voor hen toepasselijke vergunning. Of dit nu een Natuurwet is of een eerdere vergunning zoals de Hinderwetvergunning. Intern salderen (moeilijk term die niet anders betekent dan dat de boeren mogen uitbreiden binnen hun rechten zolang het maar niet meer stikstof oplevert) wordt mogelijk zonder dat er van een peildatum sprake is. Bij aanvraag van een nieuwe vergunning om bijvoorbeeld de stal te vernieuwen wordt niet gekort op de bestaande rechten.

Wat er gaat gebeuren rond het extern salderen (andere bedrijven zoals bouw en of transport kopen boeren uit) is helaas nog niet bekend. Het CDA heeft er bij de gedeputeerde op aangedrongen dit te blokkeren. Het kan en mag natuurlijk niet zo zijn dat een zeer kapitaalkrachtige onderneming die niets met de landbouw te maken heeft boerderijen in bijvoorbeeld Vijfheerenlanden opkoopt om de bouwruimte in de haven van Delfzijl mogelijk te maken.

Vorige week hebben vijf natuur- en milieuorganisaties in de Provincie Utrecht een actieplan gepresenteerd. Hartstikke positief natuurlijk, maar jammer dat ze dit niet gezamenlijk met de boerenorganisaties hebben gedaan. We hebben in Utrecht een goed platform waarbinnen dit kan gebeuren (het Akkoord van Utrecht). Kennelijk functioneert dat niet meer. Het actieplan gaat uit van mogelijk gedwongen verkleining van de veehouderij. Iets waar het CDA absoluut niet voor is.

Sinds kort mogen we trouwens niet meer spreken van PAS maar moeten we het hebben over de AS. Aanpak Stikstof is inderdaad een betere aanduiding.

Wat is ook alweer PAS?

Minder stikstof, sterkere natuur en economische ontwikkeling zijn de doelen van het Programma Aanpak Stikstof (PAS). Al jaren is er in veel Natura 2000-gebieden een overschot aan stikstof (ammoniak en stikstofoxiden). Dit is schadelijk voor de natuur. Het belemmert ook vergunningverlening voor economische activiteiten. In het PAS werken Rijk, provincies, natuurorganisaties en ondernemers samen. Er worden herstelmaatregelen genomen om de natuur bestendiger te maken tegen een overbelasting van stikstof.