06 oktober 2022

Statenvoorstel tussenbalans RES

In de Statenvergadering van woensdag 21 september 2022 is het Statenvoorstel tussenbalans Regionale Energie Strategieën vastgesteld. Dit Tussenbalans is opgesteld om te zien of de RES'sen op koers liggen. Op sommige onderdelen is er goede voortgang geboekt, echter met de huidige inzet en plannen wordt de doelstelling niet gehaald.

De doelstelling van het Statenvoorstel, om te voldoen aan de opgave die we met elkaar hebben gesteld, ondersteunt het CDA. Naast opwekken van energie willen we ook besparen, isoleren, warmte terugwinnen, opslag stimuleren. Het gaat om de combinatie der dingen waar we met elkaar een bijdrage aan kunnen leveren en samen voor staan. Wat betreft het Statenvoorstel heeft het CDA aandacht gevraagd voor een de volgende zaken:

1. Het CDA ziet graag dat de direct omwonenden kunnen gaan meeprofiteren van de opbrengsten van windturbines die in hun gemeente worden geplaatst en dat zij ook zeggenschap krijgen.
  2. Het CDA vindt draagvlak onder de inwoners om de energietransitie te laten slagen van groot belang. We vinden het van belang dat de gemeentelijke koplopers bij het vervolg worden ontzien van projectbesluiten of inpassingsplannen voor extra zoeklocaties door de provincie.
  3. We vragen daarnaast aandacht voor de toetsing van gezondheidsaspecten bij verdere besluitvorming.
  4. Ten slotte staan we stil bij de externe werking van Natura2000 gebieden met betrekking tot dit Statenvoorstel: wanneer in het proces wordt dit onderzocht en in hoeverre kan dit gevolgen hebben voor de extra zoekgebieden die nu door de provincie worden benoemd?

Resultaten

Het amendement ‘Gezondheidsaspecten’ dat door Gerdien Bikker is in de staten is ingediend, is aangenomen! Daardoor is besloten dat de projectplannen voor windenergie altijd moeten worden getoetst aan gezondheidsaspecten zoals trillingen en gevolgen van slagschaduw. Lees het amendement hier.

Het amendement van CDA en CU over het meeprofiteren van de winst door omwonenden, is ook aangenomen! Lees het amendement hier.

Het CDA heeft ervoor gepleit om de gemeentelijke besluitvorming te respecteren - waar het gaat om gemeenten die al actief bezig zijn met zonne-energie en zoekgebieden voor wind. Daarop heeft de Gedeputeerde de toezegging gedaan, dat deze gemeenten niet als eerste worden bezocht voor projectbesluiten of inpassingsplannen door de provincie. Gedeputeerde van Essen: “Op het moment dat een gemeente echt de mogelijkheden voor wind op een goede manier aan het benutten is en daar een goed proces voor doorloopt, dan moeten wij dat ondersteunen, moeten we in zo'n gemeente niet met een inpassingsplan gaan zwaaien. Dus die toezegging wil ik u doen.” Het CDA heeft hierover ook nog een motie ingediend, om GS te verzoeken deze gemeenten helemaal te ontzien met extra vragen. Deze is helaas niet door de Staten aangenomen.

Wat betreft de externe werking van Natura 2000 gebieden heeft de Gedeputeerde de toezegging gedaan, dat de gevolgen hiervan worden getoetst in het PlanMER dat tot stand komt.