03 maart 2020

Subsidie loodvrij sportvissen HDSR-gebied

Het CDA vindt het belangrijk dat inwoners van het beheergebied van HDSR kunnen genieten van water en stimuleert dat ook waar mogelijk. Een belangrijke recreatievorm is sportvissen. Bij het sportvissen wordt lood gebruikt. Een klein deel van dat lood verdwijnt in het water en dat is niet goed voor het milieu. De waterschappen hebben een Greendeal gesloten met de sportvisorganisaties dat er na 2027 geen lood meer wordt gebruikt. Inmiddels zijn er alternatieven beschikbaar. Het CDA wil sportvisorganisaties in het HDSR-gebied stimuleren om al eerder vrijwillig met het loodgebruik te stoppen. Hiervoor hebben wij, samen met enkele andere partijen, een motie ingediend om sportvisorganisaties subsidie te verlenen om al eerder loodvrij te kunnen vissen tijdens wedstijden en evenementen.

Lees de aangenomen motie hier.