Kandidaten TK21
03 december 2020

Van de fractievoorzitter

Dag CDA'ers,

Het was weer een enerverende maand! Laat ik beginnen met het belangrijkste nieuws. De begroting werd door een grote meerderheid van de Provinciale Staten aangenomen. Onze bijdrage is hier te lezen. Tijdens de begrotingsbehandeling heb ik nog om duidelijkheid gevraagd voor veel agrariërs die naast het stikstofdossier nu ook met de ambities geformuleerd in de omgevingsvisie in onzekerheid leven. Gelukkig verschafte onze Gedeputeerde Hanke Bruins Slot hier snel duidelijkheid over. Bekijk hier het betreffende fragment uit het debat. Over landbouw gesproken, Chris heeft ook nog vragen gesteld over de onduidelijkheden rond het STAF rapport. Verder hadden we nog een boeiend debat over de vriendschapsband van de Provincie Utrecht met de Chinese Provincie Guangdong, zie hier mijn bijdrage. Hoewel het een boeiend debat was, is er geen besluit gekomen. GS komt later met een nieuw voorstel. Daarna zorgde een debat over het beleid van verschillende bibliotheken tot een heuse rel over of Jip en Janneke, net als Zwarte Piet, nog wel van deze tijd zijn. Marlies heeft hierover nog een goede bijdrage in deze nieuwsbrief.

Daarnaast zijn Willem en ik bij onze CDA'ers in Rhenen op bezoek geweest, dit krijgt nog een vervolg. Ook heb ik samen met Woudenbergse ondernemers en een aantal CDA'ers nog een werkbezoek georganiseerd samen met gedeputeerde Huib van Essen. De Woudenberger schreef hier een leuk verslag over.

Op 9 december hebben we alweer de laatste Statenvergadering van dit jaar en voor het eerst sinds maanden met een niet al te volle agenda. Voor de Kerst krijgt u dus nog een nieuwsbrief van ons.

Ondertussen zijn de voorbereidingen voor de landelijke campagne in volle gang en binnenkort zullen wij als CDA'ers de kieslijst en het programma vaststellen. Over het laatste heb ik samen met een aantal andere CDA'ers de lans gebroken voor de 2% NAVO-norm en de wettelijke vastlegging daarvan. Hierover hebben we een opinieartikel geschreven die voor de liefhebber hier terug te lezen is. Nu afwachten of dit ook wordt opgenomen in het verkiezingsprogramma.

Ik hoop u 12 december op het digitale congres te zien!

Groeten,

Derk