15 september 2020

Van de fractievoorzitter

Daar zijn we weer! Ik hoop dat jullie allemaal een goede vakantie hebben gehad. Ondanks de vakantieperiode hebben we als fractie niet helemaal stil gezeten. Aan het begin van de vakantie hebben Daphne en ik een werkbezoek georganiseerd samen met een aantal MKB-bedrijven in Utrecht-West om het belang van de maakindustrie in onze Provincie bij de Gedeputeerde Economie te benadrukken. Ook ben ik nog met onze gedeputeerde Hanke op werkbezoek geweest bij een aantal agrariërs in onze provincie. Daarnaast zijn er nog verschillende digitale overleggen geweest en natuurlijk heeft de lijsttrekkersverkiezing onze aandacht gevraagd.

Het nieuwe politieke jaar ben ik begin september begonnen met het verwelkomen van het CDJA in Kamerik. Hier heb ik tientallen nieuwe jonge leden mogen ontmoeten, wat hoop geeft voor de toekomst. Ook heb ik inmiddels, na veel digitale bezoeken, mijn eerste fysieke bezoeken weer gehad bij onze lokale afdelingen in Houten, Utrechtse Heuvelrug en het CDJA Utrecht. De relaties tussen de provinciale afdeling met de lokale afdelingen zijn cruciaal zeker gezien de grote grensoverschrijdende dossiers zoals de aanpak van de woningnood, het economische beleid van de provincie maar ook binnenkort de aanbesteding van het Openbaar Vervoer. Om alle afdelingen het zelfde kennisniveau te verschaffen maar ook het onderlinge CDA-netwerk te versterken organiseren we binnenkort digitale bijeenkomsten voor CDA-raadsleden met de portefeuille wonen en mobiliteit. De uitnodiging volgt nog separaat.

Af en toe hoor ik geluiden dat men het jaar 2020 als verloren beschouwt. Voor mensen werkzaam in zwaar geraakte sectoren zoals de horeca en het toerisme begrijp ik dat gevoel. Maar voor ons in de provinciale politiek gaat dat niet op. Voor de vakantie hebben we bijvoorbeeld eindelijk financieel orde op zaken kunnen stellen en ook het aankomende half jaar zullen er nog grote onderwerpen voorbij komen, zoals de Regionale Energie Strategieën en de interim verordening die het bouwen bij dorpen voor behoud van leefbaarheid eindelijk mogelijk zullen maken. Maar ook daarna zal het niet rustiger worden. Want dan ligt er een taak voor ons allemaal: de Tweede Kamerverkiezingen!