17 juli 2020

Van de voorzitter

Beste CDA-leden,

Herinner je 1 januari 2020 nog? Een dag waarop je wellicht vooruit keek naar dit jaar. Zouden de jaren '20 van onze tijd net zo 'roaring' worden als honderd jaar geleden? Ruim zes maanden verder denk ik dat de start van 2020 behoorlijk 'roaring' is te noemen.  Wat een bijzonder halfjaar. Een halfjaar waarin onze volksgezondheid onder druk kwam. Wereldwijd inmiddels veel mensen moeten leven met een lege plek in hun leven. Een halfjaar waarin onze economie ondanks de stevige nood- en steunpakketten van de overheid een flink klap heeft gekregen. Een klap die als je de werkloosheidscijfers ziet steeds duidelijker begint te worden. Een heftig halfjaar. En toch, ik zie ook veel goeds.

We zijn teruggeworpen op de zorg voor elkaar als basis voor onze samenleving. Is dat niet iets om vast te houden dwars door de individualisering en moeite heen? Een gedachte om mee te nemen de zomer in. Een tijd waarin hopelijk velen even kunnen uitrusten. Op adem komen. Nieuwe krachten op doen. Nodig, want naast de bijzondere tijd die achter ons ligt is er ook hard gewerkt door velen. Ook binnen onze partij. Dank aan alle CDA-leden, volksvertegenwoordigers, bestuurders in onze provincie die zich op allerlei terreinen voor onze samenleving hebben ingezet!

Binnen het CDA hebben we verder een spannende en intensieve tijd achter de rug. We hebben een nieuwe lijsttrekker gekozen: Hugo de Jonge. Samen met Pieter Omtzigt en vele anderen zal hij aan de slag gaan om Nederland te overtuigen van een 'keuze voor het midden'. Hoewel het spannend is geweest kunnen we ook terugkijken op de enorme creativiteit en positieve energie die de lijstrekkerverkiezing heeft losgemaakt. Vele CDA-ers, ook vanuit onze provincie, hebben hun steentje bijgedragen en de kandidaten die mee hebben gedaan zijn op verschillende plaatsen in Utrecht geweest, denk aan Utrecht, Woerden, Zeist en Amersfoort. Nu de keuzes gemaakt zijn is het zaak die creativiteit en energie te richten op ons verhaal voor Nederland als 1 team CDA. We hebben veel talent en deskundigheid in huis en dat is iets om trots op te zijn. Samen de schouders eronder. Op naar maart 2021!

Ik wens iedereen een hele goede zomer toe. Graag hopen we als Dagelijks Bestuur van de provincie Utrecht jullie snel weer live te kunnen ontmoeten. In het najaar zijn al twee ALV's gepland, dus vergeet die niet in je agenda te zetten.  En nu: tijd voor vakantie!

Namens het Dagelijks Bestuur,
Jacco van der Tak, Voorzitter