04 december 2020

Van de voorzitter: de blik naar voren

Sinterklaasgedichten, gedachten over 2020, de laatste maand in aanloop naar de Kerstdagen en oudejaarsconferences. Het lijkt erop dat veel in december gaat over “terugblikken”. Terugblikken op een bewogen jaar. Dat lijkt me ook heel begrijpelijk. Het is goed om stil te staan bij wat gepasseerd is. Zeker omdat onze jaren ‘20 “roaring” zijn begonnen. Ook in onze partij is recent teruggeblikt. Het veertigjarig jubileum was daarvoor natuurlijk een mooie aanleiding. Het christen-democratisch denken heeft een rijke geschiedenis. Stilstaan, reflecteren en herdenken is goed om zo nu en dan te doen. Over het jaar. Over onze geschiedenis als partij.

Afgelopen jaar konden veel activiteiten in onze provinciale afdeling niet (fysiek) doorgaan. Des te meer mooi om te mogen constateren dat we een levendig debat hebben gehad op onze provinciale ALV aan de hand van 105 ingediende amendementen. Dank aan een ieder voor het indienen en goede dialoog hierover. Ook voor de steun voor de provinciale staartlijst.

Voormalig minister-president en politiek leider van het CDA Ruud Lubbers beschreef het samen optrekken in onze partij vaak op congressen als “samen onderweg zijn”. Woorden over ons leven en ook hoe we als vereniging aan de slag zijn. In deze woorden zit niet alleen verleden (waar komen we vandaan, de terugblik), heden (waar staan we nu), maar ook toekomst (bestemming, de vooruitblik). Belangrijk om perspectief te hebben. Dat merk je in de gesprekken over COVID-19. Naast terugblikken is vooruitblikken kort en goed belangrijk. Naar volgend jaar. Met hopelijk weer meer mogelijkheden voor ontmoeting en contact.

Een jaar met Tweede Kamerverkiezingen voor de boeg. Met een verhaal voor Nederland: “Zorg voor elkaar”. Met goede kandidaten op de kieslijst, waarvan zes een duidelijke link met onze provincie hebben! Een spannend jaar. Laten we samen daar de schouders onder zetten. Belangrijk in een tijd van onzekerheid, onvoorspelbaarheid en ongenoegen dat er een herkenbaar verhaal klinkt waarin oplossingen worden geboden die vanuit de samenleving zelf komen.

Ik wens u, namens het Dagelijks Bestuur, een goede decembermaand. Met mooie Sinterklaasgedichten, voorbereiding op de feestdagen en ook met hoop voor 2021. De blik naar voren gericht.

Hartelijke groet,
Jacco van der Tak