Willem
07 februari 2020

Volop aandacht voor MKB bij Statenvergadering

Het MKB vormt het fundament van onze economie. Reden waarom wij als CDA hier altijd aandacht voor zullen vragen.

Tijdens de Statenvergadering van 29 januari is besloten tot de oprichting van een Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (ROM). Daarmee wordt het mogelijk om zogenaamde start-ups en scale-ups, kleine beginnende bedrijfjes dus, die bij kunnen dragen aan een duurzame en gezonde toekomst van Utrecht financieel te helpen. Niet door subsidie te verlenen, maar door geld te lenen of financieel deel te nemen. Het is daarbij de inzet dat de ROM het geld op termijn ook weer minimaal terugkrijgt. Revolverend, zoals dat heet. Het CDA is blij dat de ROM nu eindelijk van de grond komt, omdat het bij zal dragen aan een goede en gezonde economische basis in Utrecht.

Tijdens de Statenvergadering hebben we ook aandacht gevraagd voor de toenemende kwetsbaarheid van de MKB maakindustrie voor hacks, digitale gijzeling en spionage. Wij vinden het van belang dat het MKB ondersteuning krijgt bij het zoveel mogelijk voorkomen hiervan. Gedeputeerde Staten heeft toegezegd hier bij de totstandkoming van het nieuwe economische beleid voor Utrecht de komende tijd aandacht aan te besteden. Wordt vervolgd dus!

En last but not least hebben we het college gevraagd om te kijken hoe in de toekomst zoveel mogelijk voorkomen kan worden dat productie onnodig naar China gaat, als er in onze mooi provincie, in Nederland of in Europa minstens zo goed geproduceerd kan worden. Het college heeft toegezegd dit na te zullen gaan en aan Provinciale Staten voor te leggen.

Kortom een mooie oogst met veel aandacht voor MKB en de maakindustrie op 29 januari.