10 maart 2020

Werkbezoek in Woerden bij Boer Bert

Op vrijdag 28 februari bracht Esther de Lange (CDA Europarlementariër) samen met Derk Boswijk (CDA Statenlid) en Job van Meijeren (CDA Woerden) een werkbezoek aan agrarisch bedrijf “Boert Bert” in Woerden. Aanleiding was het CDA boerenontbijt in Kockengen eerder dit jaar. Daar nodigde Jaco de Groot het drietal uit om een kijkje te nemen op zijn bedrijf. Een bedrijf dat al generaties in de familie is maar dat ook meegaat met de tijd.

De drie kregen een rondleiding over het erf van Boer Bert, een biologische melkveehouderij met 250 koeien, schapen en kippen, maar ook zonnepanelen op het dak en gastheer van een dagopvang voor dementerende ouderen. De familie de Groot runt het bedrijf op de principes van bijbels ondernemen. Ze kijken daarom bij elke investering en/of uitbreiding of het goed is voor het bedrijf, maar ook of het goed is voor de mens, dier en omgeving. Daarover zegt Jaco: “het hoeft niet altijd groter en meer”.

Bijvoorbeeld bij het vraagstuk of hij zonnepanelen op het land wil zetten wegen deze principes zwaar. Een hectare zonnepanelen kan al gauw de omzet vermenigvuldigen keer 10; maar het feit dat deze grond ook dient als voedselvoorziening, broedplaats en recreatiegebied telt voor Jaco zwaar mee in zijn overweging. Zijn dak ligt bijvoorbeeld wel vol, omdat hij hier wel “meerdere vinkjes” kan zetten. Op zijn checklist van zijn nieuwste onderzoek betreft de vraag of zonnepanelen op het water aantrekkelijk en verantwoord zijn.

Esther de Lange was onder de indruk van de werk en denkwijze van het bedrijf: “Vanuit het principe om goed te willen doen voor deze wereld werkt dit bedrijf mee aan de vergroening van de sector. Al begrijp ik dat dergelijke bedrijfsvoering niet voor alle boeren is weggelegd, maar neem dit positieve voorbeeld zeker mee. Nadenken over onze bijdrage aan de samenleving en onze omgeving dat is iets wat we - naast zorgen voor brood op de plank - allemaal regelmatig zouden moeten doen.”