Opvangcentrum voor daklozen in Amersfoort sluit haar deuren: nieuwe locatie al gevonden

De tijdelijke opvanglocatie voor dak- en thuislozen aan de Utrechtseweg in gebouw de Amergaard, sluit uiterlijk 1 juli haar deuren. Door een verhuizing even verderop naar de IJselberch, aan dezelfde Utrechtseweg, kan de tijdelijke opvang wel worden voortgezet.

Door Bas Voets 13-02-23 AD.nl/Amersfoort

Dat de opvang nog zolang in de Amergaard heeft gezeten, is opmerkelijk. Het opvangcentrum, dat ligt op het terrein van psychiatrische instelling Zon en Schild, zou namelijk al in april 2022 sluiten. Genoemd werd dat langere openstelling de stad zo’n 1 miljoen euro zou kosten.

Nu sluit het gebouw dus wel definitief haar deuren voor dak- en thuislozen, maar de gemeente Amersfoort heeft samen met het Leger des Heils en opvangorganisatie Kwintes, een plan ontwikkeld om de tijdelijke 24-uurs maatschappelijke opvang te huisvesten in de IJselberch.

Eigen kamer en juiste begeleiding

,,We zijn blij dat we de opvang kunnen voortzetten’’, laat wethouder Micheline Paffen-Zeenni weten. ,,Dat de nieuwe plek dichtbij de oude ligt, zorgt ervoor dat de overgang zo vlekkeloos als mogelijk kan verlopen. Net als in de Amergaard hebben dak- en thuisloze mensen straks in de IJselberch een eigen kamer waar ze tot rust kunnen komen en de juiste begeleiding krijgen.”

De gefaseerde verhuizing start naar verwachting in april 2023.