Het CDA wil dat verenigingen en buurthuizen in Amersfoort vanaf 2020 minder onroerende zaakbelasting (OZB) gaan betalen. De partij vraagt het college om met een belastingvoorstel te komen om dit mogelijk te maken.

Geschreven door Johan Hardeman 30-11-18, AD.nl

Het voorstel volgt op een aangenomen CDA-amendement in de Tweede Kamer. Dat plan maakt het voor gemeenten mogelijk om ervoor te kiezen dat sportclubs, scoutingverenigingen en speeltuinverenigingen niet langer het hoge OZB-tarief voor niet-woningen hoeven te betalen maar het lagere OZB-tarief voor woningen. Het belastingplan moet nog wel door de Eerste Kamer worden goedgekeurd.

Het voorstel van het CDA zou verenigingen elk jaar veel geld schelen. Volgens de partij is dit rechtvaardig. Zeker omdat ‘diverse verenigingen moeite hebben om betaalbaar en laagdrempelig voor hun leden te blijven’.