Amersfoortse sportwethouder Ben van Koningsveld: ‘Sporten is nog te veel een bijzaak’

Met goede moed is hij van de zomer aan zijn missie begonnen. Wethouder Ben van Koningsveld van sport en bewegen wil zo veel mogelijk mensen aan het bewegen krijgen. ,,Ik wil voorkomen dat sport onbetaalbaar wordt.”

Geschreven door Marcel Koch 01-12-22 AD.nl/Amersfoort

Daags voor de afspraak stelt hij voor op het interview al wandelend in de buitenlucht te doen. Daar hoeven we geen seconde over na te denken. Alles beter dan een gesprek voeren in een zuurstofarme en sfeerloze werkkamer. Zal je net zien. Uitgerekend deze donderdag hoost het en zijn we toch veroordeeld tot zijn werkplek. Jammer. Vindt ook de afgetraind ogende sportwethouder. ,,We zitten tenslotte al vele uren op een dag.” Om precies te zijn: gemiddeld iets meer dan 9 uur per dag volgens een recent onderzoek.

Duizenden euro's meer energiekosten

Van Koningsveld (48) is pas een half jaar onderweg en bevindt zich in de fase van handen schudden met clubbestuurders en vertegenwoordigers van organisaties. Maar met zijn verleden als raadslid heeft hij genoeg thermometers in de politiek en in de sport om te weten welke (prangende) items er momenteel spelen. En ja, dat is een bord vol. Om er één uit te lichten: veel clubs gaan gebukt onder de stijgende energieprijzen en verhogen genoodzaakt de contributie.

,,Sommige verenigingen hebben duizenden euro’s meer energiekosten. Dat kan je misschien een jaar opvangen, maar niet drie achtereenvolgende jaren. En je kan het zeker niet een-op-een bij je leden neerleggen. Ik had tot voor eergisteren de hoop dat het Rijk met mooie regelingen zou bijspringen, maar nu die extra steun uitblijft, gaan we als college kijken wat de mogelijkheden zijn. Want ik wil voorkomen dat sport onbetaalbaar wordt.”

De veelal geuite kritiek dat het stadsbestuur sport weinig serieus neemt, verwerpt Van Koningsveld. Sowieso, geeft hij aan, is het glas altijd halfvol. ,,Met de financiële middelen die we tot onze beschikking hebben, moeten we het doen en kunnen we veel realiseren.” Tegelijk zegt hij dat de gemeente geen pinautomaat is. ,,We kunnen niet alle sores oplossen.’’

Van Koningsveld wilde de rol van wethouder alleen op zich nemen als hij sport en bewegen in zijn portefeuille zou krijgen. Enerzijds omdat de CDA’er een groot sportliefhebber is, anderzijds omdat de ervaren politicus een helder beeld voor ogen heeft waar ‘we met sport en bewegen in de stad naar toe moeten’.

Niet voor niets heeft hij bij zijn aanstelling het woord ‘bewegen’ toegevoegd aan de portefeuille sport. ,,Omdat ik op meerdere vlakken wil aanhaken. En het woordje sport schrikt soms af.”

Maar hoe krijgen we dan zo veel mensen aan het bewegen? ,,Door onder meer de omgeving zodanig in te richten dat het uitlokt om te bewegen. Als de omgevingsvisie buitenruimte aan de orde is, zal ik mijn stem laten horen.”

Buurtsportcoaches

Zijn gedroomde toekomstbeeld kent meer verhaallijnen. Van Koningsveld wil dat sport integreert in het onderwijs, zorg en bedrijfsleven. ,,In samenspraak met betrokken partijen wil ik dat vormgeven.”

Zo ziet hij in het onderwijs een nog grotere rol weggelegd voor buurtsportcoaches. ,,Zij zijn al een verbinding tussen onderwijs en andere sporten, dit zou nog uitgebreid en geïntensiveerd kunnen worden.”

Los daarvan heeft hij de vurige wens om de buurtsportcoaches nog meer onderdeel te laten maken van de zorg. ,,Met de SRO (Sport, Recreatie en Onderwijsvoorzieningen, red.) zijn we daarover in gesprek.”

We moeten toe naar een betere en efficiënte­re buitenbe­zet­ting

Ben van Koningsveld

Er zijn meer harde noten om te kraken zoals het gebruik van sportaccommodaties door verenigingen. Van Koningsveld zinspeelt op verandering die voor (kleine) verenigingen weleens van ingrijpende aard zouden kunnen zijn. ,,Qua sportruimte hebben we niet een tekort, maar dat sommige verenigingen hun accommodatie niet slim en efficiënt gebruiken terwijl andere verenigingen met wachtlijsten zitten, is geen houdbare situatie. Dat moet echt anders en daarin gaan we ook beslist keuzes maken. We moeten toe naar een betere en efficiëntere buitenbezetting.”

Hetzelfde verhaal gaat op voor bestaande sporthallen. ,,Die moeten zo aangepast worden dat er meerdere sporten kunnen plaatsvinden. Daarnaast moeten we hoognodig gaan sparen voor nieuwe accommodaties. Dat moet nu geregeld worden.”

De herinrichting van het sportlandschap impliceert niet dat Van Koningsveld vanachter zijn bureau beslist of verenigingen wel of geen bestaansrecht hebben. Een constructieve aanpak is hem liever. ,,Met betrokken clubs en partijen wil ik om de tekentafel zitten en tot passende oplossingen komen.” Maar dat er keuzes moeten worden gemaakt, staat voor de wethouder vast.

Gemeente Amersfoort omarmt topsportinitiatief

Voetbal, atletiek, basketbal, zaalvoetbal, tennis en wielrennen; sportwethouder Ben van Koningsveld heeft het allemaal beoefend. En nu is hij buiten werktijd een toegewijd en gedreven triatleet.

Tijdens zijn studie bewegingswetenschappen beoefende Van Koningsveld acht sporten. ,,Ik heb altijd veel vreugde uit het sporten gehaald, en nog steeds. Met veel genoegen loop ik één keer in de week hard, zwem ik baantjes in Amerena en zit ik op de racefiets. Zowel buiten met mijn vaste wielergroep als ook alleen in mijn schuur op de Tacx fietstrainer.’’

Breedtesport
Hij juicht dan ook de oprichting van de stichting Topsport Amersfoort Businessclub van harte toe. Dit initiatief werd maandag tijdens het Sportgala Festival Edition in Flint onthuld. ,,Ik vind het fantastisch. In Amersfoort zetten we veel in op breedtesport, tegelijkertijd kijken we met veel bewondering naar onze Femke Bol en onze Puck Pieterse. Zij zijn een mooi voorbeeld voor vele talentvolle Amersfoortse sporters waar wij als gemeente graag mee shinen.”

,,Maar als ik een euro heb om uit te geven, kies ik zonder enige aarzeling voor de breedtesport want ik wil zo veel mogelijk mensen aan het sporten hebben. Daarmee zeg ik niet dat topsport in Amersfoort geen aandacht of plek verdient. Integendeel, maar het is fijn dat er vanuit het bedrijfsleven financiële stromen komen om getalenteerde sporters op allerlei manieren te ondersteunen.”