Tegen de zin van het CDA heeft de gemeenteraad van Amersfoort eind 2016 ingestemd met ‘omgekeerd inzamelen’. Dat betekent dat burgers het restafval dat nu in de grijze container gaat zelf naar een inzamelpunt moeten brengen. De grijze container wordt straks gebruikt voor plastic, blik en drinkkarton. De achterliggende gedachte is dat dit milieuwinst oplevert. Alleen heeft recent onderzoek van het CPB aangetoond dat dit nauwelijks het geval is. Het door burgers gescheiden plastic is van te lage kwaliteit om hergebruikt te kunnen worden en wordt dus gewoon verbrand, net als het weg te brengen restafval. Het CDA heeft tegen omgekeerd inzamelen gestemd en een pilot heeft nog eens onderstreept dat het nieuwe systeem ook leidt tot veel troep rondom inzamelpunten en voor mensen die slecht ter been zijn lastig is. Invoering van omgekeerd inzamelen blijkt dus symboolpolitiek met veel nadelen voor omwonenden van inzamelpunten en ouderen en anderen die minder mobiel zijn.
Stem op 21 maart CDA, voor behoud van de grijze container en tegen omgekeerd inzamelen!