Ben van Koningsveld in het AD:

CDA: Amersfoort verspeelt 7 miljoen euro subsidie met het inzetten op een aardgasvrij Soesterkwartier

De gemeente Amersfoort verspeelt een kleine zeven miljoen euro provinciale subsidie door bij het oplappen van het Soesterkwartier in te zetten op een verkeerde maatregel. De kans is reëel dat de provincie Utrecht de aanvraag voor het aardgasvrij maken van de woningen niet honoreert.

Marco Willemse 26-06-20, 15:58 Laatste update: 16:03

Dat schrijft CDA-gemeenteraadslid Ben van Koningsveld over de aanvraag die Amersfoort deed in het kader van het programma Vitale Wijk. De gemeente vraagt 13,5 miljoen euro aan om de wijk achter het spoor met veel lage inkomens een sociaal-maatschappelijke oppepper te geven, maar riskeert volgens hem dat slechts de helft wordt toegewezen.

De bedenkingen van de CDA’er betreft de aanvraag van 7,65 miljoen euro voor een aardgasvrij Soesterkwartier. De duurzame ingreep past volgens Van Koningsveld niet bij de uitgangspunten het Vitale Wijk-program, dat primair is gericht op een betere gezondheid en een hogere levensverwachting, minder armoede en het wegnemen van achterstanden.

,,De operatie valt niet binnen de scoop van de gelden. Je moet een wijk als het Soesterkwartier met veel jaren 30-woningen en weinig draagvlak sowieso niet als pilot gebruiken om van het gas af te gaan.’’