CDA Amersfoort wil dat de gemeente het dragen van een fietshelm door(jonge) kinderen enthousiasmeert en daar een bijdrage aan levert.In 2018 raakten 13.000 fietsers gewond door een ongeval in het verkeer, onder wie 4.500 mensen met (zeer) ernstig hoofd- en hersenletsel.

Onder deze 4.500 mensen waren 350 kinderen in de leeftijd tot 11 jaar die voor de rest van hun leven, als gevolg van het opgelopen letsel, mindervalide zullen blijven. Bijna 10 kinderen overleden aan het gevolg van hun verwondingen.

Deze getallen komen van de in Amersfoort wonende dr. William Kramer, kinder- entraumachirurg werkzaam in het Sophia Kinderziekenhuis Erasmus MC Rotterdam en autoriteit op het gebied van hoofd- en hersenletsel als gevolg van fietsongevallen. Voor zijn werk en inspanningen op dit gebied ontving dr. Kramer een aantal jaren geleden een Koninklijke Onderscheiding. Het CDA is enorm geschrokken van deze cijfers.

Woordvoerder Jan de van der Schueren wil zich niet bij deze feiten neerleggen: “350 kinderen jonger dan 11 jaar die voor de rest van hun leven mindervalide zullen zijn, met een of meerdere beperkingen verder moeten gaan, dat kunnen we ons toch niet voorstellen? En zeker niet als we ons realiseren dat veel van deze letsels voorkomen of tenminste geminimaliseerd hadden kunnen worden, indien de kinderen een fietshelm zouden hebben gedragen.”

De CDA-fractie dient daarom bij de besluitvorming over het Fietsplan 2019-2022 een motie in die oproept het voor deze jaren gereserveerde geld van 50.000 euro per jaar, in te zetten voor het vergroten van de veiligheid van (jonge) kinderen die iedere dag op en neer naar school fietsen.

Het CDA ziet graag dat de gemeente de basisscholen in Amersfoort enthousiasmeert om mee te doen aan een fietsveiligheidsprogramma als bijvoorbeeld ANWB Streetwise. De deelnemende kinderen uit groep 3 en 4, veelal de kinderen die voor het eerst op de fiets naar school mogen en nog het meest kwetsbaar zijn, krijgen volgens de motie gratis een fietshelm op kosten van de gemeente.