CDA hamert opnieuw op camera’s in onveilig park Schothorst: ‘We willen niet wachten op meer slachtoffers’

Fietsers en wandelaars in Park Schothorst lopen, zeker na het invallen van de duisternis, nog altijd te veel risico om slachtoffer te worden van geweld. Dat stelt de fractie van het CDA bij een hernieuwd verzoek om cameratoezicht, in de week dat twee Amersfoorters worden berecht voor zware mishandeling van twee voorbijgangers in het stadspark.

Auteur: Marco Willemse 06-10-20, overgenomen uit AD.nl

De verdachten van destijds 19 jaar gebruikten op 26 mei 2019 grof geweld tegen hun slachtoffers, die nietsvermoedend over het Enkeerdpad fietsten. Het duo hield ze staande en werkte de fietsers met ellebogenstoten tegen het wegdek. Liggend op de grond daalde er een regen van slagen en trappen op ze neer, waarbij ook hun hoofden werden geraakt.

Het nieuws over de ernstige molestatie bereikte de media en daarmee de samenleving niet. Ze was anders naadloos gevoegd bij de lange reeks gewelddadige incidenten in het uitgestrekte en daarmee moeilijk te controleren stadspark. Vooral jonge fietsers op de doorgaande Hoolesteeg en het Enkeerdpad vormen het mikpunt van agressie.

Arie de Ouden, fractielid

Fietspadrovers

Vaak, maar niet altijd, wordt het geweld ingezet om de slachtoffers hun dure en onder jongeren gewilde spullen afhandig te maken. Zo werd Park Schothorst eind 2019 overspoeld door een golf aan berovingen van draadloze airpods. De ene na de andere middelbare scholier moest zijn kostbare ‘oortjes’ afgeven aan de fietspadrovers, die meestal niet veel ouder oogden. Weigeraars kregen een pak rammel, waarna de pods alsnog buit werden gemaakt.

Het CDA deed twee eerdere pogingen de kwetsbare hoofdfietsroute tussen de noordelijke wijken en het centrum van de stad te laten bewaken met camera’s. De sterk verhoogde pakkans zal daders op andere gedachten brengen, betoogde de fractie zowel in 2016 als in 2018 na een piek in het aantal parkincidenten. De christen-democraten kregen echter niet genoeg handen op elkaar voor het plan. Ook het voorstel om extra lantaarns te plaatsen langs de Hoolesteeg en het Enkeerdpad sneefde. Verder dan het terugsnoeien van licht wegnemende takken en struiken ging de gemeente niet.

Vijf camera’s

Met de herfst en de winter in aantocht constateert fractielid Arie den Ouden dat met name de vele fietsers door Park Schothorst opnieuw een onveilige periode in gaan. ,,Het wordt weer vroeger donker. In een slecht verlicht en niet bewaakt openbaar park loop je dan het risico dat je de verkeerde treft. De afgelopen jaren hebben dat helaas voldoende bewezen en afgezien van wat afgeknipt groen is er niks gebeurd. Het CDA wil niet wachten op nog meer slachtoffers. Dus plaatsen we het weer op de agenda.”

Het CDA wil niet wachten op nog meer slachtof­fers

Arie de Ouden, fractielid

Den Ouden heeft geleerd van de eerdere niet geslaagde pogingen, zegt hij. ,,Die waren te open geformuleerd in de trant van ‘bewaak de belangrijkste routes door het park met camera’s’. We kregen terug dat er minstens twaalf nodig waren en dat daar geen geld voor was. Daarom pakken we het nu anders aan en vragen we om een doorberekening van de kosten voor het plaatsen van vijf camera’s en het uitlezen van beelden na een incident. Daar rolt een concrete investering uit. Die willen we voorleggen aan de rest van de gemeenteraad in de hoop dat die ons volgt in het beter beveiligen van het park.”

Afname

Dat de camera’s het aantal berovingen en geweldplegingen in Park Schothorst terug zullen dringen, staat voor Den Ouden als een paal boven water. Hij voorspelt een afname tot 80 procent. ,,Met camera’s op de juiste plekken weten criminelen binnen de kortste keren dat ze risico lopen gefilmd en gepakt te worden. Dan is het park ineens zo aantrekkelijk niet meer.”