Kritiek op plan voor 210 meter hoge windmolens op bedrijventerrein Isselt: ‘Willen inwoners dit wel?’

De Amersfoortse gemeenteraad is kritisch op het plan van bewonersinitiatief Soesterwijk Wiek om twee windmolens van 210 meter hoog te bouwen op bedrijventerrein Isselt. De partijen zitten vooral met de vraag of er onder inwoners eigenlijk wel draagvlak is voor de turbines.

Johan Hardeman 15-12-21, 14:00 Laatste update: 15-12-21, 14:23

Het plan leidde afgelopen zomer tot grote woede en schrik bij mensen die in de buurt wonen. Zij vrezen voor slagschaduw, geluidsoverlast en vervuiling van het vrije polderlandschap tussen Amersfoort, Soest en Hoogland-West.

Amersfoort laat onderzoek doen naar de effecten, zodat begin volgend jaar duidelijk is of en hoe groot de eventuele problemen zijn. ,,Er zijn veel spookbeelden en aannames. Zo kan weerstand ontstaan’’, zei wethouder Astrid Janssen (duurzaamheid) dinsdagavond tijdens een raadsvergadering over de toekomstige windmolens. ,,Daar is ons klimaatbeleid en onze democratie niet bij gebaat. Laten we de feiten goed onderzoeken.’’

Betrokkenheid van inwoners

Het bewonersinitiatief Soesterwijk Wiek, opgericht door bewoners van het Soesterkwartier, is al jaren bezig met  haar plannen voor lokale windenergie. Het idee is om een bijdrage te leveren aan de verduurzaming van Amersfoort én inwoners mee te laten profiteren van de opbrengsten. Inmiddels willen 130 mensen, van wie 85 procent uit het Soesterkwartier, samen 120.000 euro investeren in de windmolens. De komende jaren moeten daar nog veel meer betrokkenen bijkomen.

CDA-raadslid Alex Engbers vroeg zich dinsdagavond af of het project wel breed wordt gedragen: ,,Dat dit een project van en voor de wijk is volgens mij lastig vol te houden. Na tien jaar steunt ongeveer 1 procent van alle inwoners van het Soesterkwartier deze actie en is nog geen 10 procent van het totale bedrag opgehaald om het project van de grond te tillen. Een flink deel van het investeringsbedrag komt straks niet uit het Soesterkwartier. Durft u nog steeds te verkondigen dat dit project van en voor de wijk is?’’

‘Al jaren in de wacht’

Maar volgens Soesterwijk Wiek wordt het plan wel degelijk omarmd door veel bewoners van het Soesterkwartier, ‘ook al kan niet iedereen 500 tot 1000 euro missen om mee te investeren’.

,,We kunnen het project ook nog steeds niet helemaal de wereld in slingeren omdat we al jaren in de wacht zitten’’, zei Roanne Woldendorp van Soesterwijk Wiek. ,,Maar als dit project van de grond komt, kan het snel gaan met aanmeldingen van betrokken mensen uit de wijk of stad. Dat zien we ook bij andere lokale windprojecten.’’

Als het mogelijk is, moeten we alle daken vol leggen met zonnepane­len

Wethouder Astrid Janssen

Soesterwijk Wiek moet de communicatie en participatie met inwoners verder gaan organiseren. De ChristenUnie deed een pleidooi voor een onafhankelijk onderzoek waarbij huis-aan-huis wordt gesproken over de windmolens. ,,Anders weten we de uitkomst al: iedereen is enthousiast.’’