Zorgen over jeugdhulpverlening in Amersfoort: ‘Dit is een acute, ernstige situatie’

Een jaar na het verschijnen van een kritisch rapport is de jeugdbescherming en -reclassering nog altijd niet op orde, stellen drie Amersfoortse gemeenteraadsfracties. Ze trekken daarom aan de bel bij het college van B en W.

Wichard Maassen 04-11-20, 16:02 Tekst en Foto overgenomen van het AD.nl

In dat rapport, uit november 2019, constateerden de inspecties voor de gezondheidszorg en justitie dat kinderen die worden bedreigd in hun ontwikkeling onvoldoende bescherming krijgen. In een tussentijdse, nieuwe rapportage geven zij aan dat er nog te weinig is gedaan aan de ‘acute, ernstige situatie’.

CDA, GroenLinks en de Lijst Sanders willen nu onder meer weten van burgemeester en wethouders of de gemeente betrokken is geweest bij het opstellen van een verbeterplan voor Save Midden-Nederland, de instelling die verantwoordelijk is voor de jeugdzorg in Amersfoort. ,,Is u bekend dat er ook in de gemeente Amersfoort ouders, kinderen en jeugdigen zijn met minder prettige en zelfs traumatische ervaringen met betrekking tot Save?’’, is een van de vele vragen die de fracties afvuren op het college.

Klachten

Ze informeren verder naar het aantal kinderen in de stad dat onder juridisch toezicht staat. Ook zijn de drie partijen benieuwd naar de hoeveelheid klachten die bij Save is binnengekomen. Dát er klachten zijn, staat voor Ina Vijzelman, buitengewoon raadslid van de Lijst Sanders, wel vast. ,,Er zijn bij ons veel klachten bekend. Wij willen als gemeenteraad met het college in gesprek om een beeld te krijgen van het functioneren van Save in onze regio.’’

De noodkreet van de gescheiden Amersfoorter Gimo Baram, die onlangs voor het stadhuis in hongerstaking ging om een betere omgangsregeling met zijn twee jonge kinderen af te dwingen, is volgens Vijzelman ‘een schepje bovenop’ de huidige problematiek. ,,Er moet nu gewoon duidelijkheid komen over wat er precies aan de hand is bij Save.’’