Amersfoortse politiek wil actie tegen verkeerschaos op gevaarlijke rotonde: ‘Je staat hier doodsangsten uit’

De verkeerschaos op het Prinses Julianaplein in Amersfoort moet worden aangepakt. Daar is de lokale politiek het van links tot rechts over eens. Omwonenden zien het dagelijks bijna misgaan op de kleine, maar ontzettend drukke rotonde.

Johan Hardeman 17-11-21, 07:00

Automobilisten die zonder goed te kijken hun auto over de rotonde knallen, fietsende scholieren die al append naast een vrachtwagen rijden, een scooter die een fietser bijna van de sokken rijdt. Wie een uurtje de verkeerschaos op het Prinses Julianaplein gadeslaat, ziet de gevaarlijkste dingen gebeuren. Op de kleine rotonde, en de drukke toegangswegen Arnhemseweg en Leusderweg krioelen auto’s, vrachtauto’s, fietsers, scooters en wandelaars dwars door elkaar.

,,De rotonde is ontzettend onoverzichtelijk’’,  zien omwonenden Greet van Duinen en Henk Ritzema, die dagelijks getuige zijn van de drukte. De belangrijke toegangsweg naar de Amersfoortse binnenstad is tijdens de ochtend- en avondspits steevast verstopt met autoverkeer, zodat er lange files ontstaan. Ook scholieren en mbo-studenten op de fiets gebruiken de verkeersroute volop. ,,Hét piekmoment is tussen 07.00 en 09.00 uur.”

Minder auto’s essentieel

,,Als automobilist, fietser of voetganger sta je op deze rotonde soms doodsangsten uit”, constateert ook CDA-raadslid Jan de van der Schueren, die de kwestie aankaartte in de raad. De gemeente Amersfoort gaat nu onderzoek doen naar het verbeteren van de veiligheid en de leefbaarheid op het Julianaplein en de omringende straten. Bij het verbeteren van de verkeerssituatie wordt ook rekening gehouden met verkeersmaatregelen of plannen voor de Leusderweg, Arnhemseweg en de Stadsring.

Het is een heel kleine rotonde, waar veel te veel verkeer overheen gaat

Jan de van der Schueren, CDA

Wat De van der Schueren betreft, liggen alle opties voor een oplossing op tafel. Essentieel is volgens hem vooral dat het aantal auto’s en vrachtwagens op de smalle wegen en kleine rotonde flink naar beneden gaat. ,,Het is een heel kleine rotonde, waar veel te veel verkeer overheen gaat. Of we auto’s kunnen gaan verleiden een andere weg te nemen, of dat het nodig is om de rotonde om te bouwen tot een kruispunt, dat laat ik over aan de verkeerskundigen. Maar het is duidelijk dat er iets moet gebeuren.”

‘Verkeersdrempels nodig’

Buurtbewoner Jacco Bootsma ergert zich aan de vele hardrijders tussen de rotonde en de Stadsring. Hij is groot voorstander van het verlagen van de maximale snelheid van 50 km naar 30 km per uur. ,,Als er geen file is, trekken ze hier vaak ontzettend hard op.” Verkeersplateaus zouden helpen, denkt hij. ,,Als je de snelheid eruit haalt, los je al veel gevaarlijke situaties op. Dat is niet eens zo duur.”

Ritzema en Van Duinen vinden het hoog tijd om het vele zware vrachtverkeer over de rotonde aan banden te leggen. Door de aanleg van de Kersenbaan gebruiken die de Leusderweg om dwars door de stad naar bedrijventerrein de Isselt te rijden, constateren ze. ,,Om 06.30 uur ’s morgens horen we al zware vrachtwagens door de straat denderen. Belachelijk dat zij niet via een andere weg naar de Isselt worden geleid.”

Gevaarlijk fietspad

Bij de infrastructuur zetten buurtbewoners ook de nodige vraagtekens, bijvoorbeeld over het fietspad dat eerst naast de weg ligt, maar dan opeens toch op de weg uitkomt. Of de laad- en losplekken, die regelmatig urenlang worden gebruikt, terwijl passerend verkeer daar last van heeft. Het onderzoek naar de gevaarlijke verkeerssituatie op het Julianaplein moet halverwege 2022 zijn afgerond.