Op 26 januari heeft de gemeente Amersfoort bekend gemaakt dat 14x vergunning is verleend voor het plaatsen van 30 digitale vrijstaande reclamevitrines in de middenbermen van wegen aan diverse locaties door de gehele stad. Dit bericht trof CDA Amersfoort aan op zoek.officielebekendmakingen.nl . In een stad waarin we jarenlang last hebben gehad van het kriskras plaatsen van (deel)scooters en - fietsen in de openbare ruimte. Bovendien een stad waar we de komende jaren vele duizenden extra woningen binnenstedelijk bijbouwen, waardoor de druk op de openbare ruimte sowieso fors toeneemt. In het slechtste geval verloedering van de openbare ruimte of onzorgvuldig omgaan met de beschikbare openbare ruimte zijn een doorn in het oog van CDA Amersfoort. De aanvragen voor deze vergunningen zijn in het gemeenteblad Amersfoort gepubliceerd op 21 december 2022, waarbij aangegeven staat “de publicatie heeft een informatief karakter. Er geldt geen formele procedure om stukken in te zien, om in te spreken of om een zienswijze, bezwaar of beroep in te dienen en om een voorlopige voorziening te vragen”.
Foto credit: gemeente Almere

Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:
1. Is het college het met de fractie van CDA Amersfoort eens dat bij de aanvragen voor deze vergunningen voor in totaal 420 reclamevitrines (!) tenminste de gemeenteraad door middel van een collegebericht geïnformeerd had moeten worden, ondanks dat dit soort vergunningen mogelijk tot een bevoegdheid van het college behoren?
2. Wanneer (datum) zijn de aanvragen voor vergunning ingediend bij de gemeente?
3. Is het college het met de fractie van CDA Amersfoort eens dat we zorgvuldig met de openbare ruimte moeten omgaan en dat we daartoe zorgvuldig moeten kijken naar wat wel en niet gewenst is om in die openbare ruimte te (laten) plaatsen?
4. Is het college het met de fractie van CDA Amersfoort eens dat het extra plaatsen van nog eens 420 digitale reclamevitrines door de gehele stad niet ten goede komt aan een “onbelemmerde” en obstakelvrije openbare ruimte?
5. Waar kunnen deze reclamevitrines precies geplaatst worden?
6. Waarom heeft het college überhaupt vergunning verleend voor het plaatsen van deze 420 digitale reclamevitrines?
7. Is de groeiende druk op de openbare ruimte door het college in overweging genomen bij het besluit om vergunning te verlenen? En zo ja, wat is de afweging geweest om in te stemmen met deze extra druk op de openbare ruimte?
8. Wie is/wordt de (juridisch) eigenaar van deze 420 digitale reclamevitrines, en wie is/wordt de exploitant?
9. Wie is/wordt verantwoordelijk voor aangebrachte schade aan deze vitrines?
10. Wie betaalt de energiekosten voor het in bedrijf houden van de vitrines?
11. Welk financieel voordeel heeft Amersfoort van deze vitrines?

Arie den Ouden - CDA Amersfoort