Aanleiding :
In Amersfoort wordt er op diverse locaties hoogbouw toegepast. Deze hoogbouw zijn eyecatchers voor menig burger, echter ook een verhoogd risico voor brandweerlieden wanneer zij tijdens een calamiteit moeten uitrukken. Daarnaast is, ingegeven door de energietransistie, een verschuiving gaande van voertuigen voortgestuwd door fossiele brandstof naar elektrische voertuigen (auto’s, scooters, e-bikes).
Deze transitie voorziet ook in een enorme toename in gebruik zonnepanelen en windturbines. Al deze nieuwe ontwikkelingen brengen een toename in risico’s voor incidentbestrijding door brandweerlieden. Het is dan ook van belang wanneer deze helden zich goed kunnen voorbereiden door middel van oefenen van dergelijke situaties.
(Bron : www.bnnvara.nl/zembla/artikelen/brandweer-brandtest-voor-gevels-hoge-gebouwenschiet-tekort www.telegraaf.nl/nieuws/1597448803/brandweer-ontbeert-oefenruimte-tunnel-en-flatbrandenafreizen-naar-zwitserland www.dvhn.nl/binnenland/Brandweer-Nederland-pleit-voor-betere-oefenruimtes-26856991.html www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5211076/elektrische-auto-brandgevaar-brandweer-brandblussen )

Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:
1. Onderkent het College de forse toename aan risico’s door alle ontwikkelingen ?
Welke cijfers hanteert uw College in de afgelopen 5 jaar als het gaat om de risico’s gekoppeld aan de ontwikkelingen ?
2. Deelt het College de mening van het CDA dat incidentbestrijders realistisch moeten kunnen oefenen om hun taken naar behoren te kunnen uitvoeren ?
Zo ja, op welke wijze faciliteert zij hierin haar medewerkers (indirect via de veiligheidsregio)?
Zo nee, op welke wijze garandeert het College een afdoende en veilige incidentbestrijding?
3. Heeft het College frequent overleg met ervaringsdeskundigen uit het veld om proces- en kwaliteitsverbeteringen te kunnen omarmen ?
Zo ja, welke stappen zijn daarin reeds gezet ? Zo nee, wat is daar uw onderbouwing voor?

Namens het CDA Arie den Ouden