04 februari 2023

CDA fractie steunt Spoorzone plan na belangrijke toezeggingen

Op dinsdag 31 januari heeft de Gemeenteraad belangrijke besluiten genomen over de ontwikkeling van de Spoorzone. Voor het CDA stonden in dit belangrijke dossier onze speerpunten rondom een vitale en verbonden gemeenschappen en een overheid waar je op kunt rekenen centraal. Op deze speerpunten hebben we vier concrete voorstellen gedaan. Nadat we hierop belangrijke toezeggingen van de wethouder hebben gekregen, hebben wij ingestemd met het participatieplan Spoorzone.

Wat is het project spoorzone ook alweer?

Rondom het station in Bilthoven is een aantal percelen dat herontwikkeld kan worden. Het gaat onder andere om 'de Driehoek' (zuidzijde van station Bilthoven, nu in gebruik als parkeerplaats), de Timpe en Kooy (waar nu de Flex Office zat en de Difrax) en een aantal panden langs de Rembrandtlaan. Zie voor meer details het kaartje met plangebied. De Gemeente is met alle grondeigenaren in gesprek om voor deze plekken een integraal plan te ontwikkelen waarin in ieder geval woningbouw moet plaatsvinden (500-1000 woningen). Daarnaast wordt gekeken naar mogelijkheden voor horeca, retail, bedrijfsruimte en de mogelijke verplaatsing van het Gemeentehuis. Ook een aanpassing van het busstation is onderdeel van het plan.

1. Toezegging op effect bereikbaarheid en leefbaarheid

Om onze kernen en ook Bilthoven vitaal te houden is woningbouw van groot belang. Het CDA is dan ook voor woningbouw in de Spoorzone. Er moet gebouwd worden voor de mensen die een woning zoeken, waaronder jongeren en ook ouderen. De Spoorzone is daarvoor een goede plek, "maar dit moet wel in goede samenhang met bereikbaarheid, verkeersveiligheid en een leefbare, groene omgeving" aldus CDA-raadslid Peter Flierman. Het uiteindelijke aantal woningen dat in de Spoorzone wordt gerealiseerd moet daarom afhankelijk worden gemaakt van het effect op leefbaarheid en bereikbaarheid. De wethouder heeft toegezegd hier onderzoek naar te doen, en de uitkomsten inderdaad leidend te laten zijn in het uiteindelijke aantal te bouwen woningen.

2. Ontwikkeling van een knarrenhof

Daarnaast heeft de CDA fractie in het bijzonder aandacht gevraagd om ouderen te betrekken bij de ontwikkeling van de Spoorzone. Veel ouderen zoeken een appartement. Meer doorstroming op de woningmarkt, betekent dat er voor gezinnen weer woningen vrij komen! CDA-commissielid Bronne Pot heeft hierover intensief gesprekken gevoerd met de Biltse werkgroep Knarrenhof. Intussen hebben in onze gemeente al meer dan 400 mensen zich gemeld met interesse voor een Knarrenhof, terwijl er nog geen één hof in onze gemeente gerealiseerd is! Hier liggen kansen en die moeten we grijpen. Een motie van het CDA om in de Spoorzone een Knarrenhof (of vergelijkbaar concept) te realiseren is met ruime meerderheid aangenomen.

3. Versnelling van het participatie- en planproces

Om het vertrouwen in onze overheid te herstellen is het van belang dat ons bestuur betrouwbaar en daadkrachtig is. Daarom hebben wij aangedrongen op een versnelling van het participatieproces. Ontwikkelaars en grondeigenaren wachten inmiddels al 13 jaar op duidelijkheid rondom de bouwplannen in de Spoorzone, en ondertussen neemt het woningtekort alleen maar toe. Wat het CDA betreft moeten we daarom niet onnodig lang blijven plannen maken, maar snel tot concrete actie en uitvoering komen. Ook op dit vlak heeft de wethouder een toezegging gedaan om waar mogelijk het proces te versnellen, met als ambitie om in 2024 te starten met bouwen.

4. Begrotingsdiscipline

Tot slot hebben wij onze onvrede geuit over het feit dat het budget voor het participatieplan en de ontwikkeling van een integrale visie niet zijn opgenomen in de begroting van 2023. Hierdoor heeft het college al in de eerste maand van 2023 haar eigen budget overschreden. Wat het CDA betreft is dit onwenselijk en onnodig. Wij zullen ook in de toekomst het College hier kritisch op blijven aanspreken

Samengevat: de ontwikkeling van de Spoorzone biedt voor onze Gemeente mooie kansen voor een kwaliteitsimpuls, maar mag niet ten koste gaan van de leefbaarheid in omringende wijken!