29 augustus 2022

CDA stelt vragen over armoedeval

De CDA fractie heeft vragen gesteld n.a.v. een alarmerend artikel van 25 augustus in het AD. Wethouder Hagedoorn heeft het over de armoedeval bij de lage- en middeninkomens in onze gemeente.

De CDA fractie maakt zich - net als de wethouder - grote zorgen over de enorm toegenomen energiekosten, waardoor mensen die het voorheen (nog) redden nu in de problemen komen. Ook wij ontvangen diverse geluiden van burgers die hun boodschappen niet meer kunnen betalen, aanmaningskosten krijgen van energiebedrijven en snel(ler) in de schulden komen.

Tot op heden heeft de raad nog geen informatie ontvangen. De CDA-fractie vraagt of de wethouder de raad alsnog gedegen over de situatie kan informeren. CDA wil:

• een onderbouwing hebben van de grootte van de problemen (in omvang en bedragen),
  • weten wat de wethouder en het college hier op dit moment en in de komende 3 maanden doen,
  • weten welke actieve rol de wethouder en het college in de aanpak van (verdere) armoede voor zichzelf zien,
  • een toename van schulden voorkomen bij de lage- en middeninkomens,
  • weten waarom de raad tot op heden niet goed geïnformeerd is.

Lees alle vragen in de bijlage.

De CDA fractie verzoekt de wethouder om de reeds beschikbare informatie aan de raad aan te leveren, vóór de vergadering van de raadswerkgroep Sociaal Domein van 8 september a.s.

Deze vragen aan het college zijn tot stand gekomen op voordracht van commissielid Anjet Brouwer - van Dijken, tevens lid van de raadswerkgroep Sociaal Domein.