05 oktober 2022

College De Bilt heeft geen oog voor nadelen opkoopbescherming

Afgelopen raadsvergadering heeft het College een voorstel ingediend om in onze Gemeente een zogenaamde 'opkoopbescherming' in te voeren. Dit voorstel maakt het kortgezegd onmogelijk om een woning te kopen en deze vervolgens te verhuren. Belangrijkste argument van het College was dit hiermee koopwoningen niet langer 'weggekocht' konden worden door beleggers.

Uiteraard is de CDA fractie ook een groot voorstander van het verbeteren en versterken van de woningmarkt, maar toch hadden wij twee bezwaren bij het College voorstel.

Allereerst vonden wij dat de belangen van huurders onvoldoende zijn meegewogen. Niet iedere inwoner kan of wil een huis kopen, bijvoorbeeld omdat hij/ zij vanwege een flexibel contract geen hypotheek kan krijgen, of omdat hij/ zij op relatief korte termijn van plan is om te verhuizen. Door het in onze Gemeente onmogelijk te maken om een woning als belegging te kopen en vervolgens in de verhuur te doen, zal het aanbod van woningen in het midden-huur segment vanzelf afnemen. Ze verdwijnen immers wel (door een 'natuurlijk verloop', bijvoorbeeld door verkoop van de belegging), maar komen er nauwelijks nog bij.

Ons tweede bezwaar ziet op het belang van de particuliere belegger. In de beeldvorming wordt gemakkelijk het beeld geschetst van huisjesmelkers, boeven of buitenlandse geld-graaiende beleggers. De praktijk is echter anders. Ook de zzp-ende elektricien of stukadoor kan een beleggingspand willen kopen om in het pensioen te voorzien, of een gezin dat wil sparen voor de toekomst van haar kinderen. In de regel worden woningen van particuliere beleggers goed onderhouden en tegen een markt-conform en eerlijk bedrag verhuurd.

Het aanpakken van extreme huur tarieven wordt overigens ook al aangepakt middels landelijke wet- en regelgeving, dus in die zin voegde het Raadsvoorstel in onze ogen ook maar weinig nieuws toe.

Wij hebben daarom het College verzocht om het voorstel tegen opkoopbescherming aan te passen zodanig dat vooral de institutionele belegger wordt geweerd, maar er ruimte blijft voor particuliere beleggers die tegen een eerlijk tarief een woning willen verhuren. Dit is zowel in het belang van de particuliere belegger als de huurder.

De motie leverde een levendig debat op, maar helaas werd zij met 12 tegen 15 stemmen verworpen.