CDA: Echte discussie over vaste of beweegbare brug in N201?

De provincie Utrecht wil duidelijkheid verschaffen over de brug in de N201 die de Zuidplas van de Vinkeveense Plassen verbindt met de rest van het plassengebied. De Provincie is er nog niet uit of het een beweegbare brug moet worden of een vaste brug. In 2029 moet er een nieuwe brug zijn geplaatst.

Fractievoorzitter van het CDA Jan Rouwenhorst is hier heel duidelijk over: "Ik snap niet dat bij de provincie Utrecht de gedachte opkomt om er een vaste brug van te maken. Dat zou betekenen dat de Vinkeveense Plassen nagenoeg onbereikbaar worden voor veel recreatieschepen, maar ook voor de beroepsvaart." In 2029 moet de nieuwe brug er liggen. De provincie houdt informatieavonden, maar wat Jan Rouwenhorst betreft is zo;n informatiebijeenkomst overbodig. "We hebben als gemeente heel veel geld vrijgemaakt om de doorvaart "De Heul" in Vinkeveen te gaan verbeteren. Daar wordt al jaren over gepraat en we naderen het beslissingsmoment. De waterrecreatie zou hierdoor de nodige oppepper moeten krijgen. Ook de provincie is betrokken bij het verbeteren van die doorvaart. Wat voor gekkigheid haalt de provincie dan uit om de Zuidplas voor veel recreanten een doodlopende weg te maken.

Weer een proefballon  Voor mij is dit hele plan van de provincie nieuw. Is dit de zoveelste proefballon rond het tracé van de N201? Een vaste brug met een fatsoenlijke mogelijkheid tot doorvaart zou minstens diverse meters hoger in het landschap moeten komen dan nu. Ik hoorde zelfs dat het wel om vier meter zou kunnen gaan. Is dat echt noodzakelijk en is een soortgelijke beweegbare brug als nu echt zo'n groot probleem? Over de ophoging van de N201 voor het auto- en fietsverkeer heb ik nog niets vernomen. Wat mij betreft heeft een verhoging van het viaduct in eVinkeveen zelf een veel hogere prioriteit. Het lijkt of er allemaal plannen naast of door elkaar lopen." Rouwenhorst heeft al diverse ondernemers gesproken die niet alleen verrast, maar ook geschrokken reageerden. "De algehele lijn van die gesprekken was dat een vaste brug de doodsteek voor de recreatie betekent. En ik vind dat die ondernemers tot op zekere hoogte ook gelijk hebben."

De Groene Venen