17 mei 2023

Dankzij motie CDA krijgen ook particulieren kans op deelname zonnevelden

Zonnevelden De gemeenteraad stemde vorige week in met het beleidsplan "Grootschalige zonnevelden". De gemeente wil in 2050 klimaatneutraal zijn (CO2-neutraal) en dan net zoveel energie duurzaam opwekken als in de gemeente gebruikt wordt. Deels kan die benodigde energie worden opgewekt met zonnepanelen op daken en innovatieve technieken. Voor het resterende deel zijn zonnevelden nodig, want het beleid van de gemeente is: De Ronde Venen biedt geen ruimte voor hoge windturbines. In het beleidsplan staat waar en onder welke voorwaarden zonnevelden kunnen worden aangelegd. Ook staat er in waar initiatiefnemers op moeten letten, zoals regels voor de bescherming van weidevogels of (toekomstige) natuur. Het moet ook makkelijker worden om zonnevelden aan te leggen. Na het succesvol doorlopen van de ruimtelijke procedure zal een omgevingsvergunning worden verleend voor de bouw en het in gebruik nemen van een zonneveld. Tot 2030 zal het gaan om het verlenen van vergunningen voor een totale oppervlakte van 95 hectare aan zonnevelden.

Financiële risico's De inititatiefnemers van een zonneveld zijn al bij de planontwikkeling en voorafgaand aan de exploitatie van een zonneveld financiëel risicodrager. Dat kan al gauw oplopen tot ee bedrag van honderdduizend euro. Dat komt omdat de voorbereidingskosten van de gemeente al vooraf in rekening worden gebracht. Volgens CDA raadslid Coos Brouwer zou in het beleidsplan onvoldoende naar voren komen dat de gemeente wil dat juist inwoners via lokale energiecoöperaties actief betrokken worden en gaan deelnemen aan de opwekking van zonne-energie. En dat terwijl de gemeente er voorstander van is dat inwoners optimaal financiëel kunnen participeren. Grootschalige zonnevelden zouden voor minstens 50% eigendom moeten zijn en blijven van lokaal opgerichte energiecoöperaties. Zo zouden de opbrengsten van lokale zonneveldprojecten lokaal blijven en niet ten goede komen van grote commerciële "energiecowboys" zonder binding met de gemeente.

Motie Coos Brouwer (CDA) beoogde met het indienen van een motie tot een andere regeling te komen dan in het beleidsplan stond. De fractie van LEF was mede-indiener van de motie. Brouwer wilde dat inititatieven van inwoners daadwerkelijk ondersteund zouden worden. In financiëel opzicht moest het een stuk gemakkelijker worden om als inwonerscoöperatie een zonneveld aan te leggen. Het CDA wilde voorkomen dat juist de eigen inwoners zouden afhaken in de participatie vanwege grote financiële risico's voor lokale energiecoöperaties.

Wethouder positief Het CDA droeg, met steun van LEF, het college op om de bestaande financële regelgeving aan te passen. Zo zouden energiecoöperaties, opgericht door en bestaande uit participerende inwoners, na het verlenen van een vergunning slechts 20 procent van de totale gemeentelijke kosten hoeven te betalen. 80 procent zou dan plaatsvinden nadat het zonneveld daadwerkelijk in gebruik was genomen. Wethouder Cees van Uden was bereid een positieve uitleg te geven aan de ingediende motie.  Zo haalde hij overtuigend de twijfel bij andere fracties weg in hun aarzeling de motie te steunen. De motie kreeg uiteindelijk de steun van alle raadsleden.

Geen bevoordeling  Coos Brouwer; "Met deze regeling laat de gemeente zien initiatieven van inwonerscoöperaties daadwerkelijk te ondersteunen. Ik ben blij met die actieve houding van de wethouder en de regie in het stimuleren van lokale participatie. Van bevoordeling ten opzichte van commerciële partijen is geen sprake, omdat de hoogte van de legeskosten voor beide uiteindelijk gelijk is."

De Nieuwe Meerbode