08 januari 2017

Dierenwelzijn

Bijdrage Raad 20-12-2016,

Willy Boersma

De nota Dierenwelzijn heeft een ambitieuze uitstraling. Als CDA kunnen we dat waarderen Het past bij ons uitgangspunt Rentmeesterschap: het is onze taak goed voor de aarde te zorgen.

Het is goed dat acties worden uitgezet ten aanzien van dierenmishandeling. Voor dieren én voor mensen. Omdat gebleken is dat verwaarlozing en mishandeling van dieren meestal niet op zichzelf staat. 40% van de mensen die hun dier ernstig mishandelen, richt hun agressie ook op gezinsleden. Het is heel belangrijk dat te signaleren.

Wij hebben de motie van SGP en Christen Unie over bijvriendelijk Houten mee ondertekent omdat bijen erg belangrijk zijn voor de fruitbomen in onze omgeving. Voor alle landbouwgewassen.

We horen steeds vaker dat bijen het moeilijk hebben. Daarom willen we graag dat de gemeente onderzoek doet naar wat het beste grasbeleid is om bijen een zo goed mogelijke kans te geven.

Daarbij blijven we natuurlijk altijd belangen afwegen:

• We kijken kritisch naar de kosten. We verwachten dat de ambities uitgevoerd kunnen worden binnen de beschikbare uren.
  • Het klopt niet als we ons met inwoners gaan bemoeien omdat we bang zijn dat zij de kosten van de dierenarts niet kunnen betalen.

Tot slot. We hebben als inwoners allemaal een zorgplicht voor dieren. En dat zien we ook om ons heen gebeuren. Mooi voorbeeld is de crowdfundingsactie om weidevogels in het buitengebied te beschermen.