23 maart 2017

Ontwikkeling woningen Oude Dorp

Ontwikkeling  van acht geschakelde woningen aan de Koningin Julianastraat 18

Afgelopen raadsvergadering (21 maart 2017) stond de uitplaatsing van Van de Berg en de ontwikkeling van 8 geschakelde woningen op die plek op de agenda. Hieronder leest u de bijdrage van Willy Boersma.

---

Weer een plek in Houten Noord waar woningen gebouwd kunnen worden. En zoals altijd een afweging van verschillende belangen.

Als CDA laten we u graag weten welke afweging we hebben gemaakt.

Goed dat in Het Oude Dorp een plek is waar woningen gebouwd kunnen worden. Levensloopbestendige woningen en gezinswoningen. Dat is een sterk pluspunt, maar er zijn ook nadelen.

In de visie Oude Dorp staat dat verplaatsing van kunststoffenhandel Van de Berg naar een bedrijventerrein op termijn wenselijk is. Goed dat dat gerealiseerd kan worden.

Maar in de visie staat ook dat open niet bebouwde plekken behouden moeten blijven. Hier verdwijnt meer open ruimte dan er bij komt. Omwonenden maken zich zorgen over het verdwijnen van de open ruimte. Als er gebouwd wordt is het belangrijk zoveel mogelijk openheid in het plan te houden. Er zijn woningen geschetst die passen in de omgeving.

De zorg van de omwonenden richt zich ook op de toekomst: wat wordt later nog bijgebouwd?

Want er zijn mogelijkheden binnen het huidige beleid. Daarom is het zaak nu te letten op de bouwhoogte en de bouwmassa. Kortom: het open karakter.

Wethouder, wij krijgen graag van u de toezegging dat u bij de verdere uitwerking waakt voor het open karakter van de bebouwing.

Als CDA zullen wij het bestemmingsplan hier op beoordelen.

Om de woningen te kunnen bouwen moet een monument worden afgebroken.

Monumentencommissie en Monumentenwerkgroep zijn tegen de sloop van het historische pand.

Beide noemen de nieuwe Erfgoedwet als mogelijkheid voor een meer proactieve houding van de gemeente.

Jammer dat het monument zo verpauperd is. Met de Monumentenwerkgroep verwachten wij dat dit een goede les is voor de toekomst.

In het raadsvoorstel staat dat de Erfgoedwet gemeentes de mogelijkheid biedt een erfgoedverordening vast te stellen. En dat in 2017 onderzocht zal worden op welke manier de erfgoedverordening kan worden toegepast in Houten.

Wethouder, wanneer kunnen wij de uitkomst van dit onderzoek verwachten? En kunt u toezeggen dat Houten zich proactief zal opstellen ten aanzien van het behoud van monumenten?

In de toekomst willen we verpaupering graag voorkomen.

Als raad hebben wij de verantwoordelijkheid een goede afweging te maken.

Wat het CDA betreft is de locatie goed af met het verplaatsen van het bedrijf en het bouwen van woningen met aandacht voor het open karakter.

Willy Boersma, Raadslid CDA Houten