27 maart 2017

Oplossingen Windpark Houten

Afgelopen raadsvergadering vroeg SGP een interpellatiedebat aan over de oplossingen die nu leven rondom windpark Houten. Er zijn een aantal maatregelen die de overlast gaan beperken. Uilenveren op de wieken en het verhelpen van de bromtoon kan op ieders instemming rekenen. Een aantal omwonenden maakt bezwaar tegen het aanpassen van het draairegime, waardoor er minder in de nacht gedraaid kan worden. Overdag kan dit worden gecompenseerd door meer te draaien.

Het CDA vindt het belangrijk dat omwonenden met elkaar in gesprek gaan over deze laatste oplossing. Die levert immers meer nachtrust op en zorgt er tegelijkertijd voor dat de windmolens meer kunnen draaien. Daarmee vangen we twee vliegen in een klap. Om tot die maatregel te komen moeten omwonenden het wel met elkaar eens worden over de maatregel.

Het CDA, bij monde van Robert Pelleboer, acht het niet wenselijk om weer een nieuw mediation traject op te starten. Echter, de mediator die de gemeente, omwonenden en Eneco in het mediationtraject weer bij elkaar heeft gebracht, kan helpen in het gesprek tussen inwoners. De handen moeten toch op elkaar te krijgen zijn om een proef met een alternatief draaiprogramma voor elkaar te krijgen. Want daarmee wordt ook de weg ingeslagen naar nog meer geluidsreductie, doordat er middels een omgevingsfonds maatregelen getroffen kunnen worden aan de woningen.

Hieronder kunt u de volledige bijdrage van Robert Pelleboer teruglezen.

Geachte voorzitter, omwonenden van het Windpark, Eneco en andere betrokkenen,

Over het gelopen mediation traject zult u verder niets dan lof horen vanuit het CDA. Dat bewoners, Eneco en de gemeente open en eerlijk met elkaar het debat zijn aangegaan, alle opties in redelijkheid met elkaar hebben besproken, wonden niet hebben toegesmeerd maar hebben laten helen en uiteindelijk met een aantal oplossingen naar buiten zijn gekomen is bijzonder mooi. Het CDA is positief over deze oplossingen en ook positief over het vertrouwen wat er tussen de omwonenden, gemeente en Eneco is ontstaan. De oplossingen zorgen voor meer nachtrust voor omwonenden en meer rendement van de windmolens. En dat laatste is in onze ogen erg belangrijk. Een land wat je door wil geven is ook een land wat je duurzamer achter laat dan het was.

Het is daarom ontzettend jammer dat de uitkomsten van het mediation traject nu aan het wankelen zijn. Gelukkig kwam er de collegebrief van 14 maart, waarin ruimte is om alle oplossingen weer op tafel kwamen. Belangrijk is wel dat er nu de tijd genomen wordt, zodat omwonenden met elkaar ook weer op een lijn kunnen komen. De handen moeten toch op elkaar te krijgen zijn om een proef met een alternatief draaiprogramma voor elkaar te krijgen. Want daarmee wordt ook de weg ingeslagen naar nog meer geluidsreductie, doordat er middels een omgevingsfonds maatregelen getroffen kunnen worden aan de woningen.

Wat het CDA betreft betekent dit niet inspanningsloos toekijken van de gemeente en dit college. Wij verwachten een faciliterende rol van de gemeente en gaan ervan uit dat de gemeente dit proactief oppakt. Want daarmee werkt dit college aan de gezondheid en het welbevinden van haar inwoners, de doelstellingen die we in 2040 willen behalen en aan een wereld die we door willen geven.