21 juni 2017

Nieuwe Cultuurvisie voor Houten

Nieuwe Cultuurvisie voor Houten  – Perspectief op 2025

Op donderdag 15 juni heeft de Houtense gemeenteraad een nieuwe cultuurvisie voor Houten vastgesteld. Daaraan voorafgaand was het Burgerinitiatief Cultuureducatie aan de orde. Namens de CDA fractie heeft Erik Jan Visser onder andere het volgende gemeld:

Het CDA is blij met dit burgerinitiatief, waarin gepleit wordt voor meer aandacht voor cultuureducatie voor de jeugd van Houten. Prachtig dat zoveel instanties en burgers gezamenlijk ambitie uitspreken om Houtense inwoners al op jonge leeftijd te proberen de waarde van Cultuur bij te brengen.

Het CDA gelooft in het belang van Cultuur

-        voor de gezonde ontwikkeling van mensen,

-        maar nadrukkelijk ook voor… een gezonde ontwikkeling van de samenleving.

Wij zijn het er mee eens dat kennismaken en participatie al op jonge leeftijd moet worden gestimuleerd. Daarom zijn we blij met de invoering van het Jeugdcultuurfonds zoals in de nieuwe Cultuurvisie wordt voorgesteld.

Wij zijn het er ook mee eens dat die kennismaking en participatie niet afhankelijk mag zijn van financiële mogelijkheden en beperkingen. Daarom zijn we ook blij met de invoering van het Jeugdcultuurpas die naar analogie van de jeugdsportpas, samen met het culturele veld gaat worden opgezet. Als dat voor kinderen uit armlastige gezinnen niet toereikend blijkt, dan zou, zoals in het initiatief wordt gesuggereerd, kunnen worden gekeken naar de Kleinsma-gelden. Máár, de benutting van die middelen heeft een bredere strekking dan alleen cultuurparticipatie en de besteding daarvan dient wat ons betreft dan ook zeker te worden bezien in het bredere kader van het Armoedebeleid, waar wij binnenkort in deze raad met elkaar over spreken.

Het pleidooi voor een beter cultuuraanbod in het onderwijs vinden wij ook waardevol, zeker als je bedenkt dat vrijwel alle schoolbesturen het initiatief mede hebben ondertekend. Fluenta, de vereniging van Protestants Christelijke scholen, staat niet bij de ondertekenaars omdat de indieners blijkbaar niet in de gelegenheid waren om op tijd iedereen te benaderen. Maar de directie van Fluenta heeft ons laten weten het initiatief weldegelijk ook te ondersteunen.

Er is dus brede steun voor dit initiatief vanuit de scholen en dat is goed. Wij hebben in het verleden namelijk regelmatig beluisterd dat scholen weinig ruimte hebben voor extra activiteiten. Dus als deze steun betekent dat er in de komende jaren door de scholen maximaal zal worden gepoogd kinderen op school al het nodige aan cultuureducatie mee te geven, dan vinden wij dat een goede zaak.

Met alle financiële wensen en prioriteiten die wij in Houten hebben, is het helaas – zeker in deze collegeperiode - onmogelijk om als gemeente de bedragen vrij te maken die in het initiatief worden gesuggereerd. Maar we delen de ambitie en als we tijdens deze collegeperiode hoe beperkt ook daar toch ook nog financieel nog wat extra’s in kunnen betekenen, dan kan dat op onze steun rekenen.

De € 10.000 die conform het raadsvoorstel wordt vrijgemaakt voor Houtense identiteitsprojecten, kunnen wat het CDA betreft daarom beter aan dit doel worden besteed

Het CDA is ook erg blij dat er nu een nieuw visiedocument met betrekking tot het Cultuurbeleid in Houten ligt. Een nieuwe visie die in nauwe samenspraak met het cultuurveld is opgesteld.

Arjen Berendse, onze Stichting aan de Slinger-directeur en ik mag toch wel zeggen … hét gezicht van cultureel Houten, noemde zich tijdens de RTG een gelukkig man, vanwege de aandacht en de nieuwe visie.

Als Arjan een gelukkig man is, dan moeten wij als Houten in cultureel opzicht toch ook wel een gelukkige gemeente zijn. Vanwege deze nieuwe visie, maar toch zeker ook vanwege de culturele voorman die wij in de persoon van Arjan hebben. Want ondanks dat er in de afgelopen jaren noodgedwongen flink is bezuinigd (zeker ook) in deze hoek, draaien het theater, de festivals, de educatie en de vele culturele instellingen en verenigingen nog altijd op volle toeren. En daarin is Arjan met zijn team een belangrijke voortrekker en inspirator geweest.

De gevolgen van de bezuinigingen zijn natuurlijk wel voelbaar geweest en het is dan ook niet verbazend dat het culturele veld reikhalzend heeft uitgekeken naar de nieuwe visie en het perspectief wat daar vanuit gaat. Er is met alle partijen gesproken en het college heeft dat verwerkt in het visiedocument waar wij vanavond een besluit over mogen nemen.

In het begin van het document wordt gesteld dat het na de bezuinigingen van de afgelopen jaren “nu weer tijd is om op cultureel gebied een stap voorwaarts te zetten”. Meer aandacht voor actieve cultuurparticipatie, inzet van cultuur bij maatschappelijke vraagstukken, steun voor het veld bij de doorontwikkeling van cultuur in Houten, aandacht voor het cultuurfonds en evenementen, allemaal zaken die het CDA harte toejuicht. Wij zien uit naar de uitvoeringskalenders waarin alles geconcretiseerd wordt, maar het raadsvoorstel en de concrete voorstellen die daarin worden gedaan om nu al extra geld vrij te maken voor het opzetten van een jeugdcultuurfonds en de jeugdcultuurpas, kunnen op onze steun rekenen.

Tijdens de RTG is door een aantal insprekers gepleit voor structurele middelen om een aantal beeldbepalende evenementen in het leven te kunnen houden. Wij vinden die beeldbepalende evenementen zeer belangrijk, maar zijn wel huiverig voor langjarige financiële toezeggingen met gemeentegeld. Wij zouden toch vooral een rol moeten vervullen bij nieuwe initiateven om die mogelijk te maken. Op een gegeven moment moet een evenement op eigen kracht verder kunnen zodat de beschikbare gemeentelijke middelen kunnen worden benut om nieuwe initiatieven mogelijk te maken. Gluren bij de buren, Loeren bij de boeren, Cultuurnacht Houten, allemaal prachtige evenementen, maar dit jaar wordt er bijvoorbeeld op 1 juli gestart met Forte en dat is zo’n nieuw evenement dat net zo goed steun verdient. Wij zouden niet willen dat dit soort nieuwe evenementen niet meer van de grond kunnen komen omdat wij onze beperkte middelen al voor vele jaren hebben toegezegd aan een aantal langer bestaande evenementen.

Tot slot … is cultuur in Houten bijzaak of hoofdzaak? Een beetje belangrijk of heel belangrijk? Wat het CDA betreft heel belangrijk, hoofdzaak. Belangrijk voor het individuele welzijn, maar zeker ook voor het welzijn van de Houtense samenleving. Cultuur verbindt mensen en dat is goed voor de solidariteit en onderlinge verbondenheid in onze samenleving. Samen muziek maken, samen dansen, samen schilderen, samen cultuur beleven, als bouwstenen voor samenleven. Kunst en cultuur geven kleur aan de samenleving en dragen bij aan saamhorigheid en identiteit. Misschien had de cultuurvisie dat nog explicieter tot uiting mogen brengen. Maar in dit stuk wordt het grote belang weldegelijk onderkend en daarom zijn wij net als Arjan Berendse gelukkig met deze nieuwe Cultuurvisie. Een prima basis om in de komende jaren gezamenlijk te bouwen aan een gezond en bloeiend cultureel leven in Houten!