18 juli 2017

Herijking Armoedebeleid

Raadsvergadering 6 juli 207

Willy Boersma

Armoede: het had mij net zo goed kunnen gebeuren.

Dat schreef ik in Het Groentje in mijn column over armoedebeleid.

Want het kan ons allemaal overkomen. Het is goed ons te realiseren dat het moeilijk is om hulp te vragen en je afhankelijk te voelen. Afhankelijk te zijn van de ander tegenover je achter het loket. Je hebt mensen nodig die naar je luisteren om samen een oplossing te zoeken.

Zoals de schuldhulpmaatjes. Vrijwilligers die ondersteunen in een periode van financiële problemen en schuldhulpverlening. Wij vinden dat belangrijk werk en hebben daarom de motie die we samen met PvdA, ChristenUnie en Groen Links indienen.

De schuldhulpmaatjes vertellen ons dat zij vaak aan de late kant betrokken worden. Als financiële problemen al groot zijn.

De grootste uitdaging is misschien wel de mensen zo vroeg mogelijk te bereiken. Preventie is heel belangrijk: dat voorkomt grotere problemen.

Een andere uitdaging is het oerwoud aan regels toegankelijker maken. In ieder geval al goed dat met de beleidsnota een overzicht is gemaakt van bestaande regelingen. Maar er is nog veel meer nodig: eenvoudiger maken en makkelijker aan te vragen. En op elkaar laten aansluiten.

Hoe ingewikkeld dat is, merk je pas als je er mee te maken krijgt. Stress maakt het nog een stuk moeilijker, net als moeite hebben met lezen of rekenen of moeite hebben met digitaal invullen.

En ook met veel ervaring is het nog steeds lastig.

Het CDA ziet vol verwachting uit naar de uitvoeringsagenda (nog voor de begrotingsbehandeling 2018!)  waar we van hopen dat er een belangrijke slag wordt gemaakt in het overzichtelijker, toegankelijker en eenvoudiger maken van alle regelingen en het aanvragen daarvan.

Wij zien nu dat schulden ontstaan en oplopen in de periode die gemoeid is met de aanvraag. Of dat iemand niet in aanmerking komt voor een aanvraag. Daarom dienen wij een motie in met Groen Links, Christen Unie, PvdA om te onderzoeken hoe dat voorkomen kan worden. Bijvoorbeeld door een noodfonds.

Bij het voorbereiden van deze nota werd extra duidelijk hoeveel maatschappelijke organisaties, hoeveel vrijwilligers betrokken zijn. De Voedselbank, kerken, initiatieven als De Krachtfabriek en het Wereldhuis. En dat is allesbehalve volledig.

Stichting Leergeld is één van de maatschappelijke partners die heel goed werk doet voor kinderen in armoede. Samen met anderen bekijken zij hoe beschikbaar geld goed besteed kan worden. Dan heb ik het over de Klijnsma-gelden. We verwachten dat zij hiermee niet op de uitvoeringsagenda hoeven te wachten.

Wethouder, kunt u hiervoor een toezegging doen?

Voorzitter, over dit onderwerp is nog veel te zeggen. Laat ik het samenvatten met "solidariteit".

Als CDA willen we solidair zijn met mensen die op de armoedegrens leven en hen helpen met het oplossen van hun problemen. We willen graag dat iedereen mee kan doen.