30 september 2020

Bestemmingsplan Tuurdijk 't Goy goedgekeurd!

Het gaat gebeuren! Er kunnen 16 woningen voor starters, jonge gezinnen en ouderen gebouwd worden aan de Tuurdijk in 't Goy. Gisteren keurde de Houtense raad unaniem het bestemmingsplan goed.

Dit was de CDA-bijdrage door ons raadslid Cora Gerritsen.

"Eindelijk! Het bestemmingplan Tuurdijk, inmiddels omgedoopt tot ’t Goyse Hofje ligt vandaag ter besluitvorming voor. Het had wat voeten in aarde, maar er ligt wat het CDA betreft een mooi ruimtelijk ingepast en betaalbaar plan. De woonwensen die Mooi ’t Goy via een enquete ophaalde zijn uitstekend verwerkt door de gemeente en ontwikkelaar CZP. Er is geen zienswijze ingediend; de enige kritische noot die we hoorden was de lange tijd die het duurde voordat het bestemmingsplan er lag. Het bleek namelijk een hele toer, zelfs met de € 5 ton die de gemeenteraad al eerder beschikbaar stelde om dit woningbouwproject vlot te trekken. Ook de spuitzoneproblematiek vroeg de nodige aandacht. Veertien van de zestien woningen liggen op de gebruikelijke 50 meter afstand tot de boomgaard aan de overzijde van de Tuurdijk. Nieuw Europese regelgeving, EFSA genaamd lijkt het nu mogelijk te maken om woningen te bouwen op slechts 5 tot 10 meter afstand van fruitbomen. Omdat dit zo’n grote wijziging betreft van de tot nog toe gehanteerde beleidslijn, willen we de wethouder in deze raadsvergadering vragen of zij er zeker van is dat dit een Raad van State proof besluit is en voor ons het meest belangrijk: dat de nieuwe bewoners van de twee-onder-een kappers direct aan de Tuurdijk op 10 meter afstand van de boomgaard, hier met een gerust hart kunnen gaan wonen. Die bevestiging vinden wij belangrijk om van de wethouder te krijgen.

Met dit plan wordt vooral aan starters en senioren een fijne nieuwe woonplek in ’t Goy geboden. Een woonplek in het dorp waar men graag wil blijven wonen, van betekenis wil zijn voor de gemeenschap, de verenigingen en waar men oud kan worden in een daarvoor geschikte woning en niet onbelangrijk plaats wil maken voor gezinnen die door willen stromen naar een grotere woning in ’t Goy. Alle ingrediënten zitten in dit plan. En dus is het wat ons betreft een woningaanbod naar behoefte van de Goyenaren. Mooier kan niet!

En overigens, kijken wij als CDA uit naar het eerstvolgende project, want voor de leefbaarheid van ’t Goy is het absoluut nodig met regelmaat kleine hoeveelheden woningen te realiseren.