11 oktober 2017

Mobiliteitsvisie Eiland van Schalkwijk goedgekeurd- en nog veel overleg nodig!

In de raadsvergadering van 10 oktober 2017 is de Mobiliteitsvisie voor het Eiland van Schalkwijk goedgekeurd. Dat is pas het begin. Er is nog veel overleg nodig voor de verdere uitwerking van die visie. Zo staan er forse investeringen in genoemd o.a. de fietsersbrug over het Amsterdam Rijnkanaal, de herinrichting van het profiel van de Lekdijk en de recreatieve fietsroute over de Kanaaldijk – Zuid. Het is wel goed om die ambities te noemen, maar de verwezenlijking hangt natuurlijk ook af van de beschikbare middelen uit subsidies en co-financiering.

Hieronder de inbreng van CDA raadslid Jan de Jong in het debat:

Een enquête onder bewoners van Eiland van Schalkwijk, vijf bijeenkomsten van de werkateliers, enkele presentaties van de concept-visie en daarna nog een inloopmiddag over de visie: wij meenden dat te kunnen kwalificeren als een uitstekende communicatie met de inwoners, zelfs zo dat zij mede de plannen vorm hebben kunnen geven.

Ik ben er zelf ook een paar keer bij geweest en raakte enthousiast over hoe dit proces verliep.

Dan mag u weten: verrast het ons dat we de vorige week een document ‘zienswijze en bezwaarschrift’ van 53 ondertekenaars van de Lekdijk, Achterdijk en Pothuizerweg ontvingen. Absoluut niet in de beschuldigende of verwijtende zin zou de CDA fractie graag willen weten: hoe kan dit? Hebben zij de uitnodigingen gemist? Zijn zij er wél bij geweest maar zijn ze het niet eens met de conclusies? Hoe is dat nu gelopen? Hopelijk komen we daar nog een keer achter want dat is ook in het belang voor het vervolg van dít project.

Want, we besluiten vanavond alleen over een visie en nog niet over allerlei concrete maatregelen die daaruit voortvloeien. Over dié uitvoering gaat de participatie na vandaag nog door. En daar hoeven de ondertekenaars van de zienswijze zich dan ook in principe geen zorgen over te maken. Ik vraag aan de wethouder om daarover meer duidelijkheid te geven hoe u dat gaat doen. Wanneer bijv. is de raad weer aan zet? En wanneer de bewoners en de ondernemers?

Op één van de uitvoeringsambities wil ik nog even nader ingaan. Dat is het voorkomen van doorgaand oost-west en west-oost verkeer op het eiland: Eén van de pijlers van deze visie. In de plannen stond dat we dit met camerapoorten zouden doen. Nu is dat nog opengelaten, hoe dat gaat plaatsvinden. De hele achtergrond van de visie is: ruimte scheppen voor toenemend verkeer als de recreatieve ontwikkeling van het eiland succesvol wordt. Het is dan wat ons betreft ook verstandig om de maatregelen voor één of meerdere ‘ knips’ pas dan te effectueren als we meer inzichten hebben in de effecten van die ontwikkeling en de noodzaak zich voordoet en niet nu al. Daarover vragen wij dan ook een toezegging van de wethouder.

Ten slot: De motie over de aandacht voor goede fietspaden langs de hoofdroutes in het gebied en dan niet alleen voor de Provinciale weg hebben we mee-ondertekend.

Afsluitend: Dank voor alle inspanning die geleverd is voor de totstandkoming van deze Mobiliteitsvisie, wethouders, ambtenaren, bureau Goudappel Coffeng en zeker ook aan al de inwoners en ondernemers, die actief hebben geparticipeerd in de werksessies. Dank u wel.

CDA wethouder Kees van Dalen zegde toe, dat er met belanghebbenden nader overleg zal zijn over de uitvoeringsaspecten en ook dat met de afsluiting van wegen wordt gewacht totdat de toegenomen verkeersdruk dat noodzakelijk maakt. Verder gaat het CDA zelf nog verder informeren naar de betrokkenheid in het voorgaande participatieproces bij de 53 ondertekenaars van de ‘zienswijze en bezwaarschrift’.