11 juli 2019

CDA IJsselstein wil zekerheid voor mensen in nieuw beschut werk bij WerkwIJSS

In de raadsvergadering van donderdag 4 juli jl. is een motie van CDA, D66, GL, CU en PVDA aangenomen, waarin het college wordt gevraagd te onderzoeken of het mogelijk is mensen met Nieuw Beschut Werk bij WerkwIJSS, in dienst te laten komen bij de gemeente of bij de WIL.

Na het opheffen van Pauw-bedrijven zijn de gemeenten IJsselstein, Stichtse Vecht, De Ronde Venen en Lopik er in geslaagd een Stichting Beschut Werk Lekstroom op te richten. Het nieuwe bedrijf, WerkwIJSS geheten, is gevestigd in IJsselstein. Het CDA is blij dat deze doorstart voortvarend is opgepakt.

Het CDA heeft vragen gesteld over Nieuw Beschut Werk, omdat er in de toekomst nieuwe mensen bijkomen die een grote afstand tot de arbeidsmarkt hebben, waardoor ze niet bij een reguliere werkgever in een gewone baan terecht kunnen. Voor deze kwetsbare mensen moet er een werkplek in een beschutte omgeving zijn.

Het CDA maakt zich zorgen over de rechtspositie van deze groep werknemers. Het CDA is bang dat deze groep zich moet zien te reden in een woud van detachering en Payrolling. Dat is volgens het CDA geen goede basis voor de zwakste groep werknemers. Dit is een groep die stabiliteit en zekerheid nodig heeft.

In oktober 2019 wordt de gemeenteraad door het college geïnformeerd welke mogelijkheden er zijn voor een vast dienstverband voor mensen die nieuw instromen in Beschut Werk bij WerkwIJSS.