27 september 2021

Een nieuw begin is in zicht

De eerste paar weken na het zomerreces zitten er op. 30 september staat de eerste raadsvergadering alweer op de agenda. Met diverse onderwerpen die een hoop Leusdenaren aangaan. Daarna nog 4 raadsvergaderingen en deze periode van 4 jaar is alweer voorbij. Maar, nog geen tijd om terug te blikken, dat komt binnenkort wel. Eerst nog een hoop werk te verrichten! Gelukkig kan dat weer in het Huis van Leusden en bent u als inwoner ook weer welkom om live in te spreken.

Verkiezingen in aantocht

Naast dat we als raad komende periode nog een hoop besluiten zullen nemen, werken alle partijen ook al hard aan de volgende raadsperiode. Kieslijsten worden vastgesteld, verkiezingsprogramma’s opgesteld en ideeën voor de campagne worden vormgegeven. Een hoop extra werk naast het raadswerk wat erbij hoort en hartstikke leuk is om te doen. Gesprekken voeren met allerlei mensen over wat zij belangrijk vinden en willen dat we meenemen in de komende verkiezingen. Hebben wij u nog niet gesproken, maar wilt u het CDA uw boodschap voor komende verkiezingen wel meegeven? Laat het ons dan weten.

CDA als middenpartij vooruit

Uiteraard gaan de gesprekken die wij hebben met inwoners niet alleen over Leusden. Ze gaan ook over het ‘gedoe’ in de partij. Het CDA heeft landelijk gezien een lastige periode achter de rug. Er zijn een hoop dingen anders gelopen dan bedoeld. Dit zijn lastige zaken geweest waar we ook als lokale fractie mee hebben geworsteld. We zijn dan ook erg blij dat tijdens het congres van 11 september jl. in positief kritische sfeer weer een stap voorwaarts is gezet.

Het CDA is van oorsprong een middenpartij van gemeenschapszin. In een tijd van steeds meer polariseren is het meer dan ooit van belang dat we juist voor die gemeenschapszin, het verbinden, gaan.

Zoals tijdens het congres ook werd uitgesproken: “Ik ben ervan overtuigd, dat ons land schreeuwende behoefte heeft aan een partij van de samenleving. Aan een partij die staat voor individuele vrijheden, maar ook een appèl doet op gemeenschapszin. Een partij die de verschillen niet uitvergroot, maar de overeenkomsten zoekt. Een partij die niet kiest voor een deel van onze samenleving, maar opkomt voor alle Nederlanders. Niet voor het individuele belang, maar voor het algemeen belang.

Duurzaamheid en landbouw

Ik kan me aansluiten bij deze boodschap die ik vrij vertaal naar: “we doen het met elkaar voor elkaar”. Ik ben heel blij te zien dat de stap voorwaarts die het CDA landelijk heeft gezet ook al wordt vertaald in 2 mooie, duidelijke visiedocumenten waar het gaat om duurzaamheid en onze boeren. 2 onderwerpen die ook in Leusden nu en in de toekomst hoog op de agenda zullen staan. Met de schrijvers van de stukken zijn wij nu ook bezig om de landelijke CDA visie te vertalen naar een CDA lokaal verhaal, zodat Leusden zich ook in deze visies kan herkennen.

Praat u met ons mee?

Ons verkiezingsprogramma vormgeven dat kunnen we niet alleen. Daar hebben wij uw input hard voor nodig. Wat zijn uw wensen voor Leusden voor de komende 4 jaar en de jaren daarna? Laat het ons weten, we nemen ze graag mee. Zo kunnen wij ook als lokale fractie, samen met u, die stap voorwaarts zetten.

Hilde van den Heuvel, CDA Leusden Achterveld Stoutenburg, talk2hilde@gmail.com