08 april 2019

Groepswonen in Leusden betekent geen eenzame Leusdenaren

Raadsleden bezoeken de Valleihorst

Het is dinsdag 2 april tegen acht uur ‘s-avonds. In de centrale ontmoetingsruimte van het groepswooncomplex aan de Ruige Velddreef in Noord Leusden met de naam “De Valleihorst” ruikt het naar vers gezette koffie. Er zijn tafels in een carré vorm klaargezet en er omheen een 16-tal stoelen. Enkele bewoners van de woongroep staan bij de deur en heten een aantal Leusdense raadsleden van harte welkom. Op uitnodiging van het bestuur van de Huurdersvereniging van De Valleihorst zijn deze raadsleden gekomen om kennis te nemen wat een groepswooncomplex inhoud en zo mogelijk te evalueren of Leusden deze vorm van wonen verder zou moeten omarmen.

Beslist geen commune

“Groepswonen is in” vertelt de voorzitter van de huurdersvereniging. Overal in Nederland zijn initiatieven voor deze vorm van wonen. Bekend is o.a de vereniging “Knarrenhof” met ca. 30 locaties in heel Nederland waarvan sommigen in ontwikkeling maar ook vele al bestaande groepswooncomplexen.  “Wat is groepswonen?”, zegt ze, om direct daarna te zeggen: “Ik kan beter eerst zeggen wat het niet is. Het is namelijk niet, zoals sommige mensen denken, een commune! Alle bewoners hebben een eigen appartement. In geval van ons complex gaat het om 21 stuks 3 kamer appartementen van ca. 70 m2, voorzien van alle gemakken. Met eigen verwarmingsketel, gas- water- en electrameters. Een buitenvoordeur met deurcommunicatie als er bezoek aanbelt. Kortom zoals een ieder die in een flatgebouw woont, woont ook hier iedereen in zijn of haar eigen huis.”

Gezamenlijke te gebruiken ruimtes

De voorzitter vervolgt door te vertellen waar dan het verschil zit met een gewoon flatwooncomplex. “Er zijn een aantal aanvullende zaken die te maken hebben met de opzet van het gebouw en de inrichting. Er de gezamenlijke te gebruiken ruimtes zoals de fietsenstallingen, de overdekte hallen, een flinke ontmoetingsruimte geschikt voor allerlei activiteiten, voorzien van keuken en toilet en bergingsruimtes. Maar niet in het minst om een prachtige centrale tuin op het zuiden die vele mogelijkheden biedt voor onze activiteiten en waar veel gebruik van gemaakt wordt” legt zij uit.

Ballotage van nieuwe bewoners

De aanwezige raadsleden stellen vragen over het gezamenlijk wonen. Daarbij ook vragen over de sociale aspecten van een woongroep. Voor nieuwe bewoners is er een kennismaak proces en vervolgens een ballotage door de bestaande bewoners volgt. Dit betekent een evenwichtig samengestelde woongroep. Er wordt gekeken naar leeftijd, man/vrouw en welke bijdrage iemand kan leveren in het sociale omgaan met elkaar. Ook goede woonafspraken zijn van groot belang. Daarbij wordt een belangrijk element van het wonen in een woongroep genoemd, namelijk voorkomen van eenzaamheid. Niet dat de bewoners op elkaars lip zitten, maar toch even kijken of die buurvrouw van in de 80 jaar wel haar gordijnen open heeft gedaan. Bewoners van de Valleihorst zijn tussen de 50 en 80 + jaar oud. Dus niet alleen bejaarden, maar ook velen die nog volop actief zijn en er zijn er bij die gewoon een 9 tot 5 uur baan hebben.

Weinig kans op eenzaamheid

Niemand hoeft dus eenzaam te zijn. Dat zien de aanwezige raadsleden als een van de meest aantrekkelijke kanten van dit type wonen. Zij zullen zeker deze bevinding meenemen en in voorkomende gevallen kijken of Leusden meer groepswooncomplexen kan realiseren. Sommige partijen, met name het CDA Leusden, hadden deze optie in hun verkiezingsprogramma’s staan. Nu maar zien of het lukt om die wens te kunnen realiseren. Alles hangt af van ruimte om te bouwen. De oppervlakte van de Valleihorst is enkele duizenden m2 en waar vind je in Leusden zoveel ruimte? Maar zoals een van de raadsleden zei, dit concept is beslist de moeite waard om te herhalen voor Leusden en het niet alleen bij de Valleihorst te laten. We gaan er mee naar onze gemeenteraad en hopelijk krijgen we meer partijen mee voor dit woonconcept in Leusden.

Jaap Ketel, Fractievertegenwoordiger