12 november 2018

Raadgever in de krant: Roos Tolboom

Samen in de samenleving

Samenleving Voorop: De gemeente Leusden wil de kracht van de samenleving zo veel mogelijk benutten. We nodigen inwoners, organisaties en bedrijven uit zich actief bezig te houden met de kwaliteit en het functioneren van de samenleving in Leusden. Initiatieven vanuit de samenleving bekijken we vanuit een ja-tenzij principe. We stellen ons netwerk, kennis en waar mogelijk middelen, ter beschikking om initiatieven vanuit de samenleving te ondersteunen en verder te brengen. (bron: Leusden.nl)

Bovenstaande is toch een hele verandering van hoe om te gaan met nieuwe initiatieven. Waar het beeld bij veel mensen is dat de gemeente vast zit in zijn eigen beleid en regels, worden de inwoners uitgenodigd om in hun eigen kracht te staan en wordt er meegedacht. Ik vind het fantastisch!

Er zijn zoveel goede, leuke en waardevolle initiatieven binnen de gemeente die maken dat Leusden een dorp wordt waar mensen zich gelukkig voelen. Vaak wordt dat gedaan door een groep vrijwilligers. Mensen uit onze dorpen die heel veel uren stoppen in een evenement waar vele anderen weer plezier aan beleven.

Neem nou de evenementen bij de verenigingen, bijvoorbeeld de sport- of carnavalsvereniging. Die trekken ieder jaar weer duizenden mensen. Maar ook een mooi voorbeeld is de Snuffeldag voor de groep 8 leerlingen. Al vele jaren organiseert een groep vrijwilligers deze dag, zodat kinderen een beeld krijgen van wat er nou binnen een bedrijf afspeelt. Of neem de klaverjasmiddagen en -avonden in de verschillende buurthuizen waar mensen elkaar ontmoeten, de verschillende zorgcafés en zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar het kan ook heel klein zijn, een kopje koffie drinken bij de buren of een sleuteldienst van het voetbalveldje. Zo zorg je ervoor dat mensen gehoord worden, zich thuis voelen. En zo kan iedereen zijn steentje bijdragen. Want samen maak je een samenleving, en wat is er nou mooier dan een positieve samenleving.

Daar willen wij als gemeenteraad ons ook voor inzetten, door naar u te luisteren wat u belangrijk vindt, door keuzes te maken voor de nu en de toekomst. Zodat we een gemeente blijven waar mensen graag willen wonen, die we door willen en kunnen geven aan onze kinderen, zodat zij er ook gelukkig kunnen zijn!

Roos Tolboom-Voskuilen

Gemeenteraadslid CDA Leusden-Achterveld-Stoutenburg