11 februari 2017

Gemeente plaatst prullenbakken terug

De door de gemeente Nieuwegein gestarte pilot om met minder prullenbakken het zwerfafval terug te dringen is gestopt. Wethouder Peter Snoeren (D66) heeft in een brief aan de gemeenteraad laten weten een aangenomen voorstel van het CDA uit te zullen voeren en de prullenbakken weer terug te plaatsten.

In verschillende wijken werden vorig jaar veel afvalbakken weggehaald. In de wijk Batau waren in principe alle afvalbakken weggehaald die niet geadopteerd waren door inwoners en werden alleen teruggeplaatst als er alsnog een adoptant voor kwam. Daar waar de bakken werden weggehaald, nam volgens het CDA het zwerfafval flink toe. De gemeente hoopte echter onder andere geld te besparen want door het weghalen van afvalbakken hoeven er ook minder bakken geleegd te worden.

Het CDA zag niets in het plan van de wethouder en riep de gemeenteraad op de pilot te stoppen en de afvalbakken terug te plaatsen. "Het weghalen van de afvalbakken staat haaks op wat we als gemeenteraad willen, namelijk een nette en schone stad. Wij hebben de wethouder daarom een afvalbak aangeboden en hem opgeroepen de bakken weer terug te plaatsen. Het is verstanding dat hij dat nu ook gaat doen", aldus fractievoorzitter Roelof de Wild.

De verwijderde bakken worden teruggeplaatst. De verplaatste bakken in Vreeswijk zullen op de huidige locaties blijven staan. Daarnaast moeten er een aantal afvalbakken aangeschaft worden. De weggehaalde bakken zijn deels gebruikt om slechte bakken in andere wijken te vervangen.