12 december 2020

CDA wil geen windturbines in Oudewater

Het CDA dient tijdens de gemeenteraadvergadering van 17 december een motie in om te voorkomen dat er mega-windturbines komen in de gemeente Oudewater. Ook wordt in de motie bepaald hoeveel energie de gemeente in 2030 op een duurzame manier wil opwekken.

‘’Het CDA staat voor een leefomgeving die we op een goede manier willen doorgeven aan volgende generaties. Voor Oudewater betekent dit het duurzaam opwekken van onze eigen energiebehoefte. Daarvoor moeten we wat het CDA betreft eerst zo veel mogelijk gebruik maken van zonnepanelen op daken’’.

De motie geeft het college van burgemeester en wethouders drie opdrachten. Het CDA wil voor 2030 streven naar het duurzaam opwekken van 50-75% van de energie die de gemeente zelf gebruikt. Het resterende deel komt na 2030 aan bod.

Daarbij wil het CDA dat de gemeente zich maximaal inspant voor het opwekken van energie door middel van zonnepanelen op daken. Dit punt is ook door veel inwoners benoemd in de verschillende bijeenkomsten en gesprekken. Tegelijkertijd zijn bijna al de (grote) daken niet van de gemeente zelf. Het CDA wil daarom dat de eigenaren gemotiveerd worden om zo het enorme potentieel aan zonne-energie te benutten.

Tenslotte wil het CDA dus geen  mega-windturbines in de gemeente. Er is hier veel over te doen geweest. Er is een petitie gestart, er zijn actiegroepen geformeerd en op alle inspraakmomenten voor inwoners werd het protest tegen windturbines nogmaals benadrukt. ‘’Als je daarnaast ziet dat het voor de energievraag van Oudewater niet nodig is om ruimte te bieden aan  mega-windturbines,  is het antwoord duidelijk”. Het CDA wil daarbij dat de kleine windmolens (van maximaal 20 meter) in het buitengebied mogelijk blijven, zoals nu ook het geval is.