Meer dan 20% van onze inwoners is 65 jaar of ouder. Door de toenemende vergrijzing zal het aantal ouderen de komende jaren fors toenemen. Daarom wil het CDA Oudewater speciale aandacht voor deze, veelal actieve groep van inwoners die in Oudewater willen blijven wonen en hier oud willen worden. Maar daar is wel wat voor nodig. Onze woon-, zorg- en welzijnsvoorzieningen moeten bij die behoefte aansluiten en ondersteunend zijn.

Organisaties zoals De Zonnebloem, KBO/PCOB, Vrijwillige hulpdienst, Rode Kruis en de kerkelijke diaconieën kunnen op onze warme steun rekenen. Wij vinden dat er meer gedaan moet worden om eenzaamheid te voorkomen, mantelzorgers te ondersteunen en de lokale zorg te verbeteren.

We willen daarom investeren in een woonvoorziening voor alleenstaanden (Thuishuis), betaalbare maaltijdvoorziening (TafeltjeDekje), goede vervoersvoorziening (Vrijwillige hulpdienst), bereikbare ontmoetings- en recreatieruimten, goede en veilige routes om lopend bij alle voorzieningen te kunnen komen, al dan niet met rollator of scootmobiel.

Voor het CDA Oudewater is De Wulverhorst hierbij een zeer belangrijke partner van de gemeente en moet zij daarin een uitvoerende rol krijgen/behouden. Bijvoorbeeld door inzet van het Touwteam met haar vele vrijwilligers.

Er moet speciale aandacht zijn voor de steeds groter wordende groep inwoners met dementie. Ieder moet op een waardige manier een plek in onze Oudewaterse gemeenschap hebben. Samen met De Wulverhorst willen we daarbij werken aan een senior- en dementievriendelijke gemeente zodat deze inwoners gewoon, naar vermogen, kunnen blijven deelnemen in onze samenleving.

Als CDA Oudewater vinden wij het belangrijk dat onze inwoners kunnen volgen en begrijpen wat de gemeente Oudewater doet en hoe deze het beleid uitvoert. Dat vraag om klare taal en eenvoudige regels: helder uitgelegd en geschreven vanuit de vraag van de inwoners zelf.

Daarom:

• moeten mantelzorgers in de gelegenheid worden gesteld om eens even tot rust te komen als dat voor hun inzet noodzakelijk is;
  • zetten we ons, in samenspraak met De Wulverhorst en vrijwilligersorganisaties, in voor de instelling van een ouderenadviseur die onze oudere inwoners helpt een weg te vinden in onze complexe samenleving met haar vele regels;
  • willen we een uitgebreide, gemeente brede aanpak tegen eenzaamheid in samenspraak met belangrijke partners zoals de Wulverhorst. Hierbij hoort de realisatie van een “Thuishuis” voor alleenstaande inwoners;
  • willen we samen met De Wulverhorst actie ondernemen die meer ondersteuning en aandacht geeft aan inwoners met dementie;
  • willen we dat inwoners met een zorgvraag in een zo vroeg mogelijk stadium geholpen worden. Er moet daarom een centrale plaats (denk aan de Wulverhorst) komen waar signalen van inwoners, zorgmedewerkers, medewerkers van Tafeltje Dekje en anderen gemeld kunnen worden. Op deze manier kan er zo snel mogelijk ondersteuning worden geboden door (vrijwilligers)organisaties zoals het Touwteam;
  • zetten we ons in op het realiseren van (zorg)appartementen voor De Wulverhorst in het stadskantoor en op Oranje Park II. Daarbij willen we initiatiefnemers van een zogenaamd ‘’knarrenhof’’ stimuleren en ondersteunen;
  • willen we dat de communicatie vanuit de gemeente Oudewater voor iedereen toegankelijk en begrijpelijk is. Dus niet alleen digitaal of schriftelijk, maar ook mondeling via een loket of de telefoon.