Onze gemeente houden we al jarenlang leefbaar door de verbondenheid en kracht die er in onze samenleving zit. Samen de schouders er onder, samen zorgen voor elkaar. Die verbondenheid en kracht in onze samenleving willen we behouden en versterken! Daarbij is het fantastisch dat we met de steun van Oudewaterse ondernemers en organisaties zoveel kunnen organiseren om dat zichtbaar te maken.

We gaan met elkaar een mooie, zonnige toekomst tegemoet: zo blijft Oudewater óns Oudewater! Maar daar is wel wat voor nodig!! Zowel in de stad maar ook in onze kernen Hekendorp en Papekop en het daarbij behorende buitengebied, waar onze agrarische familiebedrijven hun inkomen moeten verdienen in een moeilijke en onzekere tijd.

Schoon, heel en veilig

Een leefbare woonomgeving is schoon, heel en veilig en dit begint bij voldoende aandacht voor het onderhoud aan – en de veiligheid van - wegen, fiets- en voetpaden en ons openbare groen. Als CDA Oudewater vinden wij dat daarin veel verbetering noodzakelijk is. Voor ons is een leefbare woonomgeving ook een duurzaam onderhouden leefomgeving met aandacht voor biodiversiteit zoals bloemrijke bermen.

Verkeersveiligheid

De gemeente Oudewater heeft veel wegen. Daarnaast hebben we veel voet- en fietspaden. Ondanks maatregelen zoals het plaatsen van verkeersborden, snelheidsbelemmeringen en het egaliseren van het straatwerk (voor mensen die slecht ter been zijn of gebruik maken van een rollator of scootmobiel) blijft het deelnemen aan het verkeer soms risicovol. Door de verwachte toename van het verkeer in de komende jaren gaan risico’s toenemen. Wij vinden het daarom belangrijk dat “verkeersveiligheid” een thema wordt dat prioriteit krijgt voor de komende vier jaar.

Onze dorpen Hekendorp en Papekop

Het CDA Oudewater vindt het belangrijk dat we leefbare dorpen houden waar de eigen inwoners een belangrijke adviserende rol - en waar mogelijk beslissende stem - in hebben. Ook hier willen we samen met de inwoners oplossingen realiseren om de leefbaarheid in deze dorpen te versterken. Voor Hekendorp is de “Dorpsvisie Hekendorp” uitgangspunt. De inwoners van Papekop willen we stimuleren en helpen om aan de slag te gaan met een dorpsvisie waardoor we gezamenlijk werken aan de toekomst van deze kern.

Parkeren

Parkeren van auto’s in onze historische binnenstad blijft voor het CDA Oudewater een belangrijk aandachtspunt, waarbij we ons realiseren dat we het niet tot ieders tevredenheid kunnen oplossen. Wat ons betreft gaan we in samenspraak met de inwoners en ondernemers weer om de tafel zitten om verbeteringen in het parkeerbeleid te realiseren. Daarnaast gaan we op zoek naar uitbreiding van parkeergelegenheid buiten het stadscentrum, gaan we strikt de regels van het parkeerfonds handhaven en ook daadwerkelijk met dat geld parkeergelegenheid creëren.

Daarom:

• komt er wat ons betreft een (regelvrij) stimuleringsfonds om inwoners te ondersteunen die particuliere initiatieven ontwikkelen die direct bijdragen aan de leefbaarheid van Oudewater;
  • gaan we voor de gehele gemeente meer aandacht en geld besteden aan het beheer en onderhoud van wegen, de fiets- en voetpaden en onze openbare groenvoorzieningen;
  • gaan we investeren in veiliger voet- en fietspaden in de kernen en het buitengebied. Bij de inrichting van wegen worden voetgangers en fietsers leidend en niet de auto;
  • gaan we verkeersveiligheid een hoge prioriteit geven om haalbare oplossingen te realiseren voor plekken waar zorgen om zijn. Denk hierbij aan de rotonde bij Papekop, diverse oversteekplaatsen, het sluipverkeer, de Utrechtse Straatweg, de Lijnbaan;
  • zijn de dorpsplatforms Hekendorp en Papekop van groot belang voor het versterken van de lokale samenleving en daarom voor het CDA Oudewater belangrijke partners om dit te bereiken;
  • willen we een autoluwe binnenstad;
  • zetten we actief in op parkeervoorzieningen voor bezoekers aan de buitenranden van de stad. Denk aan de Utrechtse Straatweg of de Vierbergenweg;
  • gaan we onderzoeken of de parkeervoorziening voor de sportvelden te realiseren is op de punt van Statenland met een voetbrug over de Hollandsche IJssel, al dan niet ondergronds met een mooi stadsparkje erboven;