Goed wonen: daar heeft iedereen recht op. Vooral jongeren die als starter de woningmarkt betreden en ouderen die wat kleiner willen gaan wonen. En mensen die het, om wat voor reden dan ook, niet breed hebben.

De doorgedraaide woningmarkt vraagt om een actief volkshuisvestingsbeleid van de gemeente. CDA Oudewater zet in op inwoners en niet op beleggers. Alle bouwinitiatieven moeten daaraan bijdragen! Daarom willen wij dat verkochte woningen door de kopers bewoond gaan worden en dat er niet met woningen gespeculeerd wordt. Via een woonfonds wordt de bouw van goedkope woningen gestimuleerd.

Goed wonen betekent ook dat er woonvormen komen voor diverse doelgroepen. Behalve aandacht voor betaalbare woningen en woonruimte voor mensen met een zorgvraag valt hierbij ook te denken aan “knarrenhofjes” voor onze kwieke senioren, een Thuishuis voor alleenstaanden om daarmee vereenzaming tegengaan, Tiny Houses voor inwoners die warmlopen voor deze woonvorm. We willen inwoners stimuleren en ondersteunen om dergelijke woonvormen te ontwikkelen.

We gaan onderzoeken hoe vrijkomende agrarische bebouwing een bijdrage kan leveren aan de volkshuisvestingsopgave en het tegengaan van verrommeling in het buitengebied. Hier kunnen kleinschalige, duurzame woongemeenschappen ontstaan en zo wordt een mogelijke oplossing geboden aan een diverse, toekomstbestendige agrarische sector.

Goed wonen heeft ook te maken met de beschikbaarheid van voldoende en betaalbare voorzieningen voor sport en recreatie. Maar denk ook aan cultuur: een volwaardige bibliotheek, een gezellig buurthuis en een podium voor kleinkunsten.

En, zeker niet in de laatste plaats: goed wonen is ook veilig wonen. Voldoende toezicht op straat en meer aandacht voor veiligheid van verkeersdeelnemers. Bij het CDA Oudewater heeft dat prioriteit

Daarom:

• moeten er in alle projecten:
    ... betaalbare (huur en koop) starterswoningen worden gebouwd, met voorrang voor eigen inwoners, die voor langere tijd betaalbaar blijven;
    ... passende woningen voor senioren komen om de doorstroming te bevorderen;
    ... ruimte zijn voor de ontwikkeling van diverse en nieuwe woonvormen;
    ... gaan we een zelfbewoningsplicht opleggen aan kopers van woningen;
  • willen we dat er een wooncoach komt die inwoners gaat adviseren en ondersteunen bij hun wens om te willen verhuizen van een (te) grote woning naar een passender woning behorende bij de levensfase waarin men zich bevindt;
  • gaan wij, om de verrommeling van het buitengebied tegen te gaan, stoppende agrariërs stimuleren hun vrijkomende agrarische bebouwing om te zetten naar duurzame, kleinschalige, woongemeenschappen;
  • kiezen we voor behoud van een volwaardige en eigentijdse bibliotheekvoorziening, de basisvoorziening voor persoonlijke ontwikkeling, jeugd en onderwijs, participatie en zelfredzaamheid